kasbons aan toonder vervroegd uitbetaald

fran123
Topic Starter

kasbons aan toonder vervroegd uitbetaald

#1 , 07 okt 2009 16:03

mijn moeder heeft enkele kasbons ter waarde van 30 000 euro aan haar lievelingszoon gegeven , maar aangezien ik meestal de papieren en administratie voor mijn moeder doe en de vervaldag van de kasbons in zicht kwam , wou ik de kasbons bij de bank binnendoen , maar er ontbraken dus enkele stukken en dan heeft de bankier naar mijn moeder gebeld en na lang aarzelen kwam het hoge woord eruit , ze had ze al aan mijn broer dus gegeven , nu blijkt dat deze broer de kasbons al voor de vervaldag de kasbons heeft ingeruild bij dezelfde bank maar een andere filiaalhouder in een andere gemeente verderop

mijn moeder wil niet meewerken en geen klacht neerleggen tegen mijn broer , ik zou graag willen dat het bedrag van de kasbons terugkomen

wat kan ik doen? kan ik zelf klacht neerleggen en hoe ? bij de politie? bij het vredegerecht ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 07 okt 2009 19:54

Zie pb.
Extra info: je kan géén klacht indienen bij de politie. Je moeder heeft die kasbons aan je broer gegeven. Je broer heeft die dus niet gestolen.
Groeten van Creatief.
Laatst gewijzigd door Creatief op 08 okt 2009 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

fran123
Topic Starter

#3 , 08 okt 2009 08:10

ok dank u wel voor je antwoord

Reclame

Vaoke

#4 , 08 okt 2009 09:57

Uw probleem kan nog altijd opgelost worden.
Niemand heeft nu eenmaal het eeuwig leven; moeder zal op een bepaald ogenblik ook overlijden en vervolgens moet ook haar nalatenschap verdeeld worden!
Op dat ogenblik kan u de inkorting vragen voor een overeenkomstig bedrag etcetera!
Leg u daar zo maar niet bij neer.. want anders is deze wereld altijd aan de lefgozers e.a. cowboys!

Lex

#5 , 08 okt 2009 10:47

Uw probleem kan nog altijd opgelost worden.
Niemand heeft nu eenmaal het eeuwig leven; moeder zal op een bepaald ogenblik ook overlijden en vervolgens moet ook haar nalatenschap verdeeld worden!
Op dat ogenblik kan u de inkorting vragen voor een overeenkomstig bedrag etcetera!
Leg u daar zo maar niet bij neer.. want anders is deze wereld altijd aan de lefgozers e.a. cowboys!
U bent aan het 'gissen'!

Het is helemaal niet zeker dat een schenking kan 'ingekort' worden...u weet niet eens hoe groot het vermogen is van moeder en u weet ook niet hoeveel kinderen er zijn....moeder kan altijd X % van haar vermogen 'SCHENKEN'!

Creatief

#6 , 08 okt 2009 12:55

Hier geef ik je volkomen gelijk in, Lex.
Voor wat betreft de "inkorting", dit is op zich al een heel moeilijke materie.
Over de "inkorting" alleen al, zijn er verschillende meningen op het forum.

Vaoke

#7 , 08 okt 2009 17:12

Lex en Creatief, uitgaande van de "hebzucht" van bepaalde lefgozers e.a. cowboys lijkt het mij goed om bepaalde zaken op dit forum niet in detail uit de doeken te doen.. dat geeft hen stof tot nadenken en stelt hen in de gelegenheid om de meest linke scenario's te bedenken en uit te werken.
Ik ben of was zeker niet aan het gissen.. maar ik bedoelde eigenlijk dat er nog altijd zoiets bestaat als de primauteit van wetgeving.. en de daaruit volgende jurisprudentie ofte de rechtspraak.
Een zeer mooi voorbeeld daarvan is het vonnis met betrekking tot de poging(en) tot onterving door het oneigenlijk aanwenden en bestemmen van beleggingen in de Tak 23.
Schenken, heeft naar mijn aanvoelen daar veel van weg; ik wil het nog wel eens zien hoe men finaal bij Cassatie gaat reageren wanneer men via een straf - en burgerlijke procedure weet aan te tonen dat er oneigenlijk gebruik werd gemaakt van het schenkingsrecht door in werkelijkheid aan bevoegdheidsoverschrijding te doen als [/u]middel om iemand af te straffen wanneer hij of zij erop stond om een bepaalde wetgeving van openbare orde onverkort toe te passen?!
Waarom zeg ik dat aldus; omdat ik in een zaak verwikkeld ben waarbij de hebzuchtigen er alles aan zullen doen om mij te treffen?!
Welnu, hebzuchtigen hebben veelal wat weg van die "Brabanders".. en precies daarom maken zij nogal wat fouten.. en op die fouten moet je ze pakken!

Vandebos

#8 , 08 okt 2009 17:24

Euh als "Brabander" ( en nog een beetje fier op ook gelet op de nabijheid van de grens met Limburg en Luik in mijn "dorp") voel ik me toch wat "in mijn g*t gebeten"...

Quid betekenis "brabanders" in erfenisperikelen?

Vaoke

#9 , 08 okt 2009 17:48

Beste Vandebos, diene "Brabander" behoort jammer genoeg tot een uitstervend ras, is zwaar behaard en draagt voor het overige (bij mijn weten) links en rechts nog altijd "kleppen".

De enige gelijkenis met hebzuchtigen dat is dat zij veelal ook "kleppen" dragen.. maar door hun drang om te hebben ofte binnen te halen op een slinkse wijze.. zijn zij zich daar niet van bewust.. en dat is maar goed ook!

Creatief

#10 , 08 okt 2009 20:57

Verwijderd. :D
Laatst gewijzigd door Creatief op 07 mei 2011 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

an59

#11 , 10 okt 2009 10:40

dag
ik ben maar een leek in deze zaken maar hebben kinderen geen reserve
en als je kan bewijze dat die zijn aangetast
door een ander kind meer te geven kan je dit toch dan later terug ijzen.

Ik bedoel je moeder heeft 100€ en ze geeft 60 weg aan die ander zoon en jij krijg dan 40
Dan is je reserve aangetast niet dan je had recht op 50€
Als ik het goed begrepen heb

Lex

#12 , 10 okt 2009 11:20

dag
ik ben maar een leek in deze zaken maar hebben kinderen geen reserve
en als je kan bewijze dat die zijn aangetast
door een ander kind meer te geven kan je dit toch dan later terug ijzen.

Ik bedoel je moeder heeft 100€ en ze geeft 60 weg aan die ander zoon en jij krijg dan 40
Dan is je reserve aangetast niet dan je had recht op 50€
Als ik het goed begrepen heb
Uw theorie klopt 'niet'....art . 913. De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één (...) kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.(Burgerlijk Wetboek)

Als er twee kinderen zijn dan mag de erflater dus het ene kind 1/3 meer geven dan het andere...enz...zie de wet hierboven.

Als men 1/3 mag wegschenken dan blijven er 2/3 over... Zodus...een verhouding 60-40 euro is perfect mogelijk!

ps: terug ijzen=terug EISen! :?

Creatief

#13 , 10 okt 2009 23:57

verwijderd :D
Laatst gewijzigd door Creatief op 07 mei 2011 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#14 , 12 okt 2009 14:48

Hallo ,

die 30.000 € die moeder via kasbon heeft gegeven aan de ene zoon , komen in de 'pot' of de fictieve massa bij het overlijden van moeder.
Indien die zoon geen dokument kan voorleggen dat dit een schenking 'buiten erfdeel' was , zal de andere zoon bij de verdeling van de nalatenschap 30.000 € meer krijgen dan die broer. Dus inkorting kan wel.

Creatief ,
er is dus de wet van inkorting en derg. Ik weet dat er juristen zijn die het erfrecht willen wijzigen:
a. afschaffing of beperking van de reserve voor de kinderen
b. het onterven van kinderen moet gemakkelijker kunnen.

Maar de wet blijft voorlopig de wet : alle schenkingen , onder welke vorm ook , blijven meetellen!
Zie een vorig topic.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#15 , 12 okt 2009 21:27

Verwijderd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”