verkoop ouderlijk huis

crocky
Topic Starter

verkoop ouderlijk huis

#1 , 12 okt 2009 13:59

Mijn ouderlijk huis (mijn moeder overleden en vader (68 jaar) opnieuw hertrouwd in gemeenschap van goederen) zou moeten verkocht worden. Mijn vader is medeeigenaar van de woning en het vruchtgebruik werd niet verkocht.
1) Hoeveel van het ouderlijk huis is in mijn bezit op dit ogenblik ttz. waar heb ik (enig kind uit het eerst huwelijk) recht op ?
2) Moet ik de verkoopsakte van het huis ,als erfgenaam, ook tekenen?
3) Moest ik niet instemmen met de verkoop van het huis, kan er ook zonder mijn handtekening verkocht worden?
Er was geen testament.
Laatst gewijzigd door crocky op 12 okt 2009 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 12 okt 2009 14:13

Uw info is veel te vaag om een iet wat deftig antwoord te formuleren!

vb. 1)Hoeveel kinderen zijn er...was er een testament, is uw vader mede-eigenaar...wat is de waarde van de woning...verkoop van het vruchtgebruik(?), hoe oud is vader....

Raadpleeg een notaris, hij is de 'ENIGE' die u duidelijkheid kan geven!
INFO bij een notaris is GRATIS...u kan er een vinden in uw buurt op www.notaris.be

wanton

#3 , 12 okt 2009 15:04

U bezit in de woning : de blote eigendom van de helft , uit de nalatenschap van uw moeder.
Uw vader bezit de helft in volle eigendom en de andere helft in vruchtgebruik.
Uw vader is 68 jaar : voor een man van die leeftijd is het vruchtgebruik , bij verkoop , ongeveer 42 % waard.
Uw vader bekomt dus 50 % plus 21 % ( 42 % van de helft) = 71 %.
U bekomt 29 % ( 58 % van de helft) van de totale woning.
Uw instemming is nodig voor de verkoop , maar die kan ook afgedwongen worden door uw vader.

Uw vader is hertrouwd in gemeenschap , maar de opbrengst van deze verkoop is en blijft een eigen goed. Dat wil zeggen dat U ( en eventuele kinderen van hem uit 2e huwelijk) recht hebben op een minimum deel , nl. de reserve hiervan. Zijn echtgenote bekomt wel het vruchtgebruik bij zijn overlijden maar heeft in principe geen recht op het geld. De blote eigendom gaat naar (al) zijn kinderen. Enkel het niet-reservatair deel kan hij aan zijn vrouw laten via testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”