Vruchtgebruik nieuwe partner bij onverdeeldheid woning

Inbu
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik nieuwe partner bij onverdeeldheid woning

#1 , 19 aug 2020 10:34

Goede morgen.
Mijn man en ik gaan scheiden daar hij een relatie heeft met een veel jongere partner.
De EOT is in voorbereiding.
Alles is mooi verdeeld en er is ook overeengekomen dat mijn man in de echtelijke woning mag blijven wonen tot aan zijn pensioen ( binnen 4 jaar), daarna zou de woning verkocht worden.
De woning is voor de helft van elke partner.
Wijzelf hebben 2 meerderjarige kinderen die uit huis zijn.
De ongerustheid bij mij en onze kinderen bestaat erin wat er zou kunnen gebeuren als mijn man zou besluiten om zijn nieuwe partner in onze gemeenschappelijke woning te laten wonen ( al of niet getrouwd- wettelijk of gewoon samenwonend) en hij nadien zou komen te overlijden.

Is het correct dat onze eigen kinderen in dat geval - als erfgenamen - moeten rekening houden dat deze nieuwe partner het vruchtgebruik krijgt op het deel van mijn ex-man ( de helft van de woning dus) en zo kan blijven wonen zolang zij zelf wil - zelfs als ik ondertussen ook zou komen te overlijden?
Kan hier -op voorhand- iets aan gedaan worden ?
Bv door een clausule in de EOT op te nemen zoals dat er geen extra persoon mag gedomicilieerd worden of dat de de onverdeeldheid kan worden stopgezet indien hij terug gaat samenwonen?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 aug 2020 11:16

Zijn nieuwe partner kan idd slechts het vruchtgebruik bekomen van zijn helft van de woning. Zij kan eventueel blijven wonen als zij huur betaalt aan u voor de andere helft.
U kan natuurlijk in EOT overeenkomen dat hij dat vruchtgebruik niet aan haar geeft. (Kan wel niet als zij trouwen.)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inbu
Topic Starter

#3 , 19 aug 2020 13:27

Bedankt Wanton voor je reactie.
Als ik het goed begrijp, krijgt zij geen vruchtgebruik als ze gaan samenwonen?

Reclame

Thomas Morus

#4 , 19 aug 2020 14:17

Zolang ze niet wettelijk gaan samenwonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inbu
Topic Starter

#5 , 19 aug 2020 16:23

Bedankt Thomas voor je reactie.
Enig idee hoe dat kan verwoord worden in de EOT ?

wanton

#6 , 19 aug 2020 16:32

Als ze gehuwd zijn, kan het vruchtgebruik niet afgepakt worden. Bij samenwonen - feitelijk zowel als wettelijk - kan zij het krijgen maar moet dit in een testament worden bevestigd.
Feitelijk samenwonen : geen VG tenzij aanduiding in testament.
Wettelijk samenwonen : wel VG tenzij schrapping via testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inbu
Topic Starter

#7 , 19 aug 2020 21:37

Alvast iedereen bedankt voor de reactie.
De EOT is in opstartfase. We kunnen hier nog dingen aan toevoegen of veranderen.
Daarom deze vraag in de hoop dit nog op tijd te kunnen regelen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”