Formaliteiten gesplitste aankoop naakt/vruchtgebruik

FrostyDog
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Formaliteiten gesplitste aankoop naakt/vruchtgebruik

#1 , 15 jun 2020 12:18

Beste,

Samen met mijn broer en vader zijn we van plan 2 woningen te bouwen op een stuk bouwgrond, aangekocht in 2019.
Deze grond werd gesplitst aangekocht, kinderen naakte eigendom en vader het vruchtgebruik, percentage's gebaseerd op sterftetabellen met oog op het vermijden van erfbelasting op zijn deel.

Nu heb ik begrepen dat de vruchtgebruiker een zogenaamd 'accessoir opstalrecht heeft', is het nodig om een onderhands document op te stellen en te laten registreren waar we duidelijk maken dat het ook de bedoeling is om onder deze eigendomsverhouding de bouwwerken uit te voeren?
Aangezien er in de verkoopakte hieromtrent niets vermeld is.

Verder, kan mijn vader 'afstand doen' van dit opstalrecht en de kinderen zodanig 1 woning in volle eigendom laten bouwen, kwestie van het fiscaal voordeel lange termijnsparen nog mee te pikken voor dit afgeschaft wordt (leningen met betrekking op bouw naakte OG komen niet in aanmerking dacht ik).

Met vriendelijke groeten,

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding