Veranderen van notaris?

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Veranderen van notaris?

#1 , 06 apr 2020 20:06

Hallo
Bij het overlijden van mijn vader nam ik een notaris in de hand. Ik kreeg een medewerkster toegewezen die me in eerste instantie bekwaam leek. Intussen heb ik hier echter al meer advies gekregen dan van haar. En wanneer ik daarmee naar haar ga gebeurd er weer iets. Bovendien is ze enkel nog via mail te bereiken. Wat dan ook nog zeer moeilijk gaat. (Al begrijp ik dit nog enigszins in deze rare tijden). Verwacht ik misschien teveel? Of wordt het tijd om een andere notaris te zoeken? Maar kan dit nu nog? Het overlijden van mijn vader is intussen bijna 2 maanden geleden. En hoe ga ik dan te werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 apr 2020 22:21

En wanneer ik daarmee naar haar ga gebeurd er weer iets.
Zoals ?
Bovendien is ze enkel nog via mail te bereiken. Wat dan ook nog zeer moeilijk gaat. (Al begrijp ik dit nog enigszins in deze rare tijden).
Zal bij een ander kantoor momenteel niet veel anders zijn
Of wordt het tijd om een andere notaris te zoeken? Maar kan dit nu nog? Het overlijden van mijn vader is intussen bijna 2 maanden geleden. En hoe ga ik dan te werk?
Termijn is niet ongewoon.

Plus, uw huidige notaris gaat niet gratis gewerkt hebben ...
Gaat u naar een ander kantoor, weer kosten ...

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2020 09:22

Momenteel zijn er heel wat problemen om notariaten te bereiken (vooral telefonisch). De medewerkers zijn allemaal thuis gaan werken; meestal voor het eerst.
Bellen lukt wel tussen 10 en 11, denk ik.
En na 48 uur kan het geen kwaad te herinneren aan een mail zonder enig antwoord.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 23 apr 2020 22:07

Wij hebben in exact dezelfde situatie gezeten als u: lang geen contact met vader, die bij overlijden zonder ons weten hertrouwd bleek met een Wit-Russische. Weliswaar woonden ze niet meer samen en was er een handgeschreven testament in ons voordeel.
Idd komt er op zo’n moment enorm veel op je af en wisten wij toen ook nog niets over erfrecht.

Ik snap bijgevolg uw vragen ivm de notaris.
Punt is, dat een notaris niet hetzelfde is als een advocaat erfrecht. Men gaat ervan uit: ik neem een eigen notaris, dan verdedigt die mijn belangen. Maar een notaris is een openbaar ambtenaar die onpartijdig moet zijn. Zijn rol bestaat er gewoon in alles wettelijk te laten verlopen. Hij moet altijd in het belang van beide partijen optreden, ook al is hij door u aangesteld. Belang van de notaris zelf is, zo snel mogelijk tot een overeenkomst te komen, zodat de verdeling kan worden afgehandeld.
Een advocaat daarentegen werkt voor u en zal nagaan of alles wel fair en in uw voordeel is en of er misschien toch meer in zit voor u. Hij kan helpen bij claims door de tegenpartij. Of wijzen op eventuele onnauwkeurigheden in de compromis. Ook zijn er soms zaken die je zou kunnen aanvechten of waartegen je bewijs zou kunnen inbrengen. Daar wijst de notaris je niet spontaan op (bij ons toch niet) omdat die er geen belang bij heeft dat partijen niet overeenkomen en aan het procederen slaan.

Om een aantal zaken kan u sowieso niet heen. Dat is hier al uitgelegd.
Spaargeld: tenzij vader of stiefmoeder eigen geld heeft ingebracht, krijgt de overlevende partner de helft van de gemeenschap + om te zetten vruchtgebruik op de rest.
Stiefmoeder wordt geacht 62 j te zijn. Op 80 000 euro krijgt ze volgens de omzettingstabellen:
40 000 + 10 016 (= 25,04 % van 40 000) = 50 016. Dus 29 984 voor u (als u het enige stiefkind bent).
Als u echter zou kunnen bewijzen dat al het spaargeld van uw vader was, aangezien hij dit voor het huwelijk al bezat, krijgt ze enkel vruchtgebruik op de helft. In dat geval dus 10 016 voor haar en 69 984 voor u.

Ik heb dit in ons geval effectief kunnen bewijzen aan de hand van de administratie van mijn vader (die wij hadden), plus door bankgegevens op te vragen. Dat kan men doen met een attest van erfopvolging, gegeven door de notaris. De banken moeten gegevens tot 10 jaar terug bijhouden.
Het heeft me wel veel tijd gekost. En toen ik de herkomst van het geld op de spaarrekeningen volledig kon bewijzen (er was weliswaar een deel in rook opgegaan), zei stiefmoeder doodleuk: “Ja, maar zijn spaargeld hebben wij opgedaan! Daarentegen hebben we het gezinspensioen volledig gespaard!”
Ik weet niet of men haar gevolgd zou hebben. De overlevende partner heeft sowieso het wettelijk vermoeden aan haar kant en de bewijslast ligt volledig bij de stiefkinderen. Met logica wordt daarbij geen rekening gehouden. Bv als iets binnen het huwelijk wordt gekocht, wordt dit geacht met gemeenschappelijk geld te zijn gebeurd. Mijn vader kocht kort na het huwelijk een dure auto, volgens de wet dus van het pensioen dat hij in de weken na zijn huwelijk had opgestreken :)

Stiefmoeder liep uiteindelijk tegen de lamp omdat ze zogezegd ook nog eigen geld in de gemeenschap had ingebracht + de opbrengst van een eigendom die ze had verkocht. Kortom: ze eiste nog méér inkorting van ons deel, bovenop het zogenaamd opgespaarde pensioen. Door groot toeval ontdekte ik dat ze vals bewijs hiervoor had ingediend. Dus was ze sowieso haar geloofwaardigheid kwijt.

iota
Berichten: 830

#5 , 24 apr 2020 16:38

Gezien de details die u geeft, denk ik dat u een heleboel kan ondernemen.

U lijkt te spreken over een redelijk recent huwelijk. Gezien type stiefmoeder is de kans heel groot dat het spaargeld volledig van uw vader was. En dat u dat kan aantonen, want bankgegevens jonger dan 10 jaar kan u opvragen.
In dat geval erft stiefmoeder enkel om te zetten vruchtgebruik op de helft, wat zeer interessant is voor u. Niet alleen vanwege het geld, maar vooral ook omdat het bedrag van de omzetting elk jaar daalt.
Aangezien er geen eigendom is, erft stiefmoeder in dit scenario dus enkel vruchtgebruik. Wat u een ideale onderhandelingspositie geeft als ze niet akkoord gaat met de verdeling. Hoe langer ze dwars ligt, hoe minder ze krijgt. En hoe groter uw deel. Als u het geld niet meteen nodig hebt, kan u dan gewoon afwachten tot ze eieren voor haar geld kiest.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2020 18:35

Een notaris is enkel een openbaar ambtenaar als hij taken vervult die de wet hem verplicht te doen (en waarvoor men dan ook geen andere keuze heeft dan naar een notaris te gaan). De klassieker: verlijden van notariële akten over verkopen van onroerende goederen, de enige akten die een hypotheekbewaarder mag opnemen in zijn/haar documentatie. Een notaris MOET een akte dergelijke akte verlijden.

Als u een notaris raadpleegt om u bij te staan bij een erfenis, hetzij voor het fiscale deel, hetzij voor het burgerlijke aspect, hetzij voor beide, is hij geen openbaar ambtenaar. Hij mag u dan ook wandelen sturen als u dat vraagt. Een notaris mag uiteraard geen onwettige zaken doen, maar hoeft de belangen van een niet-cliënt niet te verdedigen.
(u zal ook merken dat een notaris in deze advieszaken zelden zijn handtekening plaatst. Al helemaal niet op de fiscale aangifte van nalatenschap. Soms wordt uw dossier van A tot Z afgewerkt door een medewerker.)

Een notaris zal dus ook permanent een afweging maken tussen de te leveren inspanningen en de opbrengst van een dossier. Soms scheurt hij/zij zijn broek/rok aan een dergelijk dossier.

Het is dan ook belangrijk dat er op voorhand goed afgesproken wordt wat u van een notaris verwacht en wat u dat zal kosten. Misschien wil een erfgenaam wel 7 vergaderingen beleggen om gelijk te krijgen over wie een bepaalde factuur van 50 euro moet betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”