Rekensom

Queenofwands78
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rekensom

#1 , 03 apr 2020 12:05

Hallo
Zou iemand voor mij even een rekensom kunnen maken. Ik overweeg namelijk de erfenis van mijn vader te verwerpen maar iedereen raadt me dat af. Er is vanalles gaande. Vooral veel ruzie en frustratie. Ik vroeg me af of iemand me, zuiver op basis van de gelden kon uitrekenen wat mijn deel zou zijn. Er is ook nog een wagen, wat oude meubelen, ik weet dat er nog bepaalde kosten zullen komen en ook successierechten. Maar is het sop de kolen waard. Mijn vader was gehuwd onder wettelijk stelsel? Het bedrag op de rekening bedraagt ongeveer 80000 (tachtig duizend) euro. Zijn echtgenote is 54jaar (dat zou verschil maken?). En ik ben enig kind.
Ik weet dat ik zoiets aan mijn notaris zou moeten vragen maar door de huidige covid19 crisis is deze enkel per mail (heel moeilijk) te bereiken.
Alvast erg bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 03 apr 2020 23:26

Zonder huwelijkscontract,
zonder Gifte tussen echtgenoten,
zonder testament,
in de veronderstelling dat u een gemeenschappelijk kind bent van de echtgenoten,
erft u de blote eigendom van 40.000 euro en van een halve auto en van de helft van de meubels.
U betaalt mee in de begrafeniskosten; en zal max. 600 euro successierecht moeten betalen.

Ik denk dat u er max. 23000 euro in volle eigendom zou aan over kunnen houden.

Queenofwands78
Topic Starter

#3 , 04 apr 2020 06:06

Bedankt voor de berekening. Mijn vader is mijn biologische vader. Zijn echtgenote mijn heel recente stiefmoeder. Nogal een verrassing want we wisten niet dat hij hertrouwd was :shock:

Ik sta nu wel met mijn mond vol tanden. Ik wist niet dat dat zoveel ging zijn.

Reclame

wanton

#4 , 04 apr 2020 11:35

Waarschijnlijk kan bewezen worden dat er een groter deel dan de helft van de aanwezige gelden van uw vader was. Dus dat bedrag kan misschien wel volledig aan u toekomen. Zijn echtgenote heeft het vruchtgebruik, maar die waarde wordt bepaald door haar leeftijd. Er wordt wel gebruik gemaakt van de coëfficiënt van een vrouw die 20 jaar ouder is dan jijzelf. Dus niet direct haar echte leeftijd.
Van de auto en de inboedel zal je weinig zien, omdat zij die verder kan gebruiken.
Ik meen dan ook te kunnen stellen dat een verwerping geen zin heeft.
Laat u wel bijstaan door vb. een notaris.
Hoe oud ben jij? en zijn echtgenote?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Queenofwands78
Topic Starter

#5 , 04 apr 2020 11:39

Ik ben 42. Zij 54.
Ik heb een notaris maar ik vraag me serieus af of het wel de juiste is. Zeker nu.

Gaby P

#6 , 04 apr 2020 13:12

Inderdaad, ik heb alles netjes door twee gedeeld in de veronderstelling dat ze samen een gemeenschappelijk vermogen hadden opgebouwd. Dat zal dus niet. Er zal dus vooral eigen vermogen van uw vader zijn, waardoor uw aandeel alleen maar kan stijgen. Ook als vader al zijn eigen vermogen in de nieuwe gemeenschap zou hebben gebracht, wordt u als niet-gemeenschappelijk kind wettelijk beschermd.

Queenofwands78
Topic Starter

#7 , 04 apr 2020 13:20

Allebei heel erg bedankt voor de hulp

JurecaBE

#8 , 04 apr 2020 14:41

Biologische vader heeft weinig belang was hij ook uw 'wettige' vader? Want zo lopen de erfenis lijnen.
JurecaBE moderator

Queenofwands78
Topic Starter

#9 , 04 apr 2020 17:46

Ja. Inderdaad ook mijn wettige vader.

wanton

#10 , 04 apr 2020 19:44

De omzettingscoëfficiënt van het vruchtgebruik voor een vrouw van 54 jaar = 32.44 %.
Maar vermits het uw stiefmoeder betreft, wordt die van 62 jaar toegepast, zijnde uw leeftijd + 20 jaar. Die bedraagt = 25.04 %.
Dus een normale verdeling van de netto nalatenschap geeft 3/4 voor u en 1/4 voor haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Queenofwands78
Topic Starter

#11 , 04 apr 2020 20:57

Om het plat te zeggen: ik val hier op mijn gat. Ik dacht oprecht dat ik hoop en al op een paar duizend euro recht ging hebben. En nu hoor ik al bedragen van rond de 20000€ . Geen zorgen, mijn oren beginnen niet uit hebzucht te fladderen. Maar nu weet ik tenminste dat ik 1. Niet ga verwerpen en 2. Mijn notaris wat meer op de huid ga zitten. Want voor dit advies betaal ik haar toch (denk ik dan).

Nogmaals bedankt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”