Diefstal

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Diefstal

#1 , 01 apr 2020 13:43

Hallo

Ik heb net via via vernomen dat de inboedel van het huis dat mijn vader huurde meegenomen is door zijn weduwe en vrienden van haar. Nu was ik niet van plan over meubelen en huisraadmoeilijk over te doen (ook al liggen we dan in ruzie). Maar nu vraag ik me af of ik hiervan aangifte moet doen. Op de koop toe blijkt zij niet officieel meer ingeschreven te zijn in de gemeente. (Russische nationaliteit). Ik wil niet het vreselijke mens zijn maar ik wil ook dat alles eerlijk verloopt .
Bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DoubleCheck

#2 , 01 apr 2020 13:49

Mogelijk is er geen vuiltje aan de lucht. Alles hangt af van hoe er getrouwd is (gemeenschap van goederen?) en wat de inhoud van een eventueel huwelijkscontract is (dat kan kan stipuleren dat de langstlevende met de inboedel kan doen wat hij of zij wil).

Dus eerst best uitzoeken of de weduwe niet het recht heeft alles mee te nemen. Een notaris kan u daarbij het beste helpen, vermoed ik.

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2020 13:53

Het gaat om een huwelijk onder wettelijk stelsel. De inboedel op zich interesseert me eigenlijk niet. Maar ik vermoed dat er heel wat rommel en mogelijk schade is achtergebleven. En om zelf niet voor die kosten op te draaien overweeg ik aangifte te doen.

Reclame

DoubleCheck

#4 , 02 apr 2020 11:15

Als er onder het wettelijk stelsel getrouwd is, zijn ook de schulden gemeenschappelijk, en zal de weduwe voor eventuele schade moeten opdraaien, niet jij. Je hoeft daar helemaal geen aangeifte voor te doen. De verhuurder moet zich tot de weduwe wenden, niet tot u.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 apr 2020 11:46

In het wettelijk stelsel - ook in andere stelsels- erft de weduwe het vruchtgebruik van de inboedel. Dat wil zeggen dat zij het kan gebruiken naar eigen goeddunken. Wat betekent mi. ook dat zij het kan 'verplaatsen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”