Bankvolmacht

oscaar
Topic Starter

Bankvolmacht

#1 , 19 sep 2009 22:42

Kan een vreemde persoon van mijn zieke stiefvader nog een bankvolmacht bekomen na dat moeder is overleden en ik als zoon de erfgename ben.
Dank en groetjes
Groetjes v Oscaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 sep 2009 22:53

Tenzij uw vader niet handelsbekwaam is bevonden mag hij wie hij wenst een volmacht geven.

Als hierbij gelden worden aangesproken waarvan hij slechts het vruchtgebruik heeft is het een ander verhaal.

oscaar
Topic Starter

#3 , 19 sep 2009 22:57

Dank mr vandebos, mijn moeder is de maand voordien overleden.
Groetjes v Oscaar

Reclame

Creatief

#4 , 19 sep 2009 23:08

Een bankvolmacht is niet hetzelfde als medetitularis zijn over een rekening. Een bankvolmacht kan je geven aan een vertrouwenspersoon, ... Deze mag door de bankvolmacht handelen in de plaats van je stiefvader. Hij mag de rekeningen betalen, ... maar zichzelf niet verrijken. Elke uitgave zou bewezen moeten worden.

Indien je de volmachthebber wantrouwt, dan laat je beter door het vredegerecht een advocaat-bewindvoerder aanstellen. Om de rekeningen te kunnen napluizen moet je wachten tot je stiefvader overleden is.
Laatst gewijzigd door Creatief op 20 sep 2009 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

oscaar
Topic Starter

#5 , 19 sep 2009 23:50

Creatief, ondertussen is die man reeds overleden.
Groetjes v Oscaar

Creatief

#6 , 20 sep 2009 12:43

De volmacht eindigt bij de dood van de lastgever.

Lex

#7 , 20 sep 2009 13:40

Creatief, ondertussen is die man reeds overleden.
Op zaterdag 19 sept. om 9.42 pm. leefde uw stiefvader nog en op diezelfde dag om 10.50 pm is hij al overleden :?: :?: :?:

Ik kan niet meer volgen hoor!

Vandebos

#8 , 20 sep 2009 17:39

Ik heb veeleer de indruk dat het diegene was die de volmacht had gekregen die was overleden?

Creatief

#9 , 20 sep 2009 18:41

Nu ben ik helemaal niet meer mee.

@ Oscar

Kan je de situatie iets beter uitleggen, a.u.b.?

oscaar
Topic Starter

#10 , 20 sep 2009 20:38

Sorry voor de mensen die het verwarrend vonden,maar het betrof wel die stiefvader die ondertussen is overleden.
Dat gaat hier over een heel speciale situatie waar ik later meer kan over vertellen ,in ieder geval bedankt voor alle reacties.
Groetjes v Oscaar

Creatief

#11 , 20 sep 2009 22:08

Je stiefvader was volledig vrij een volmachthebber aan te duiden nadat je moeder was overleden. Deze mocht hij vrij kiezen: familie, vriend des huizes, ...

Een volmacht eindigt bij het overlijden van de volmachtgever of bij het overlijden van de volmachthebber.

Een volmacht kon op elk moment teruggetrokken worden door je stiefvader of gewijzigd worden, maar dit doet blijkbaar niet terzake. Ik vermoed dat de volmacht nog "bestond" net voor zijn overlijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”