Auto

Queenofwands78
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto

#1 , 16 mar 2020 20:57

Hallo

Mijn vader is een tijdje geleden overleden. Helaas heeft dit tot ruzie in de familie geleid. Zoals op zoveel plaatsen zeker? We hebben intussen ook maar een notaris in de hand genomen. Maar omdat die afspraak nog even weg is vroeg ik me o.m af hoe het zit met een wagen? Mijn vader, gehuwd onder wettelijk stelsel is dus overleden. Ik begrijp dat zijn echtgenote vruchtgebruik heeft en ik naakte eigendom (als enig kind)? Wat zijn hier de gevolgen van? In geval zij schade berokkend? Geflitst wordt? Kunnen we de auto verkopen? Er lopen nog heel veel dingen scheef hoor :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 16 mar 2020 21:19

De vruchtgebruiker moet de wagen inschrijven op zijn naam en wordt zo de verantwoordelijke voor wat er voorvalt met de auto.
In feite is een auto erven in naakte eigendom een dode mus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Queenofwands78
Topic Starter

#3 , 16 mar 2020 22:24

Als ik er niet voorverantwoordelijk ben maakt me dat niet zoveel uit. Maar ik zit waarschijnlijk wel met successierechten?

Reclame

Thomas Morus

#4 , 16 mar 2020 22:34

Ja!!! :shock: :shock: :shock:
Vraag de verkoop van de auto en deel opbrengst met vruchtgebruiker volgens waarde vruchtgebruik/naakte eigendom.
Of stel voor dat VG u de waarde van de NE uitbetaalt en zo alleenheerser over de auto wordt.

Queenofwands78
Topic Starter

#5 , 17 mar 2020 08:49

Maar is er voor haar ook maar enig voordeel om de NE van mij over te kopen?

Thomas Morus

#6 , 17 mar 2020 11:28

Er is geen instemming van de vruchtgebruiker nodig. Dat geldt enkel voor de gezinswoning en haar inhoud, niet voor de andere bestanddelen van de nalatenschap.

"De erfgenaam - blote eigenaar kan ook diezelfde omzetting eisen (hieruit blijkt dus dat het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot minder stevig is dan een gewoon vruchtgebruik, maar met drie beperkingen:

- indien hij geen kind is van de overledene, zal dit slechts toegestaan worden indien de rechtbank dit billijk acht wegens bijzondere omstandigheden;
- hij kan deze omzetting nooit eisen voor wat betreft de gezinswoning en de meubelen die deze stofferen, m.a.w. de langstlevende echtgenoot kan nooit uit zijn huis gezet worden;
- wanneer hij gezamenlijk kind is van de overleden persoon en zijn echtgeno(o)t(e) en dat die omzettingsmogelijkheid hem bij testament ontzegd is."

Aangezien TS van zijn vader erft zijn de uitzonderingen niet van toepassing.indien er geen testament is dat hierover beschikt.

zie: https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-eigenaar

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”