Spaanse rekening

Sit
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Spaanse rekening

#1 , 12 mar 2020 01:09

Beste allen,
klein beetje ten einde raad op dit vlak.
Klein overzicht van de situatie :
Mijn vader heeft een Belgische vennootschap, in deze vennootschap zit een woning in Spanje.
Om betalingen van water, elektriciteit, belastingen enz te vergemakkelijken is een rekening bij een spaanse bank geopend.
Met name de Bbva bank. Op dezelfde rekening komt ook de huur toe.
Mijn vader komt echter te overlijden en laat geen login gegevens na om de rekening te beheren.
Dus ik vertrek samen met mijn moeder naar Spanje om terug controle te krijgen over de rekening, niet zozeer om aan het bedrag te geraken die er op staat, maar wel voornamelijk te zien als de huurgelden binnenkomen.
Na een bezoek aan de bank en een uitleg van de situatie, met voorlegging van alle gegevens (overlijdingscertificaat, structuur van de vennootschap, alles vertaald door een vertaler en/of notariële documenten, samen met de spaanse boekhouder) wordt de rekening door de bank geblokkeerd.
Nu blijkt dat we extra documenten moeten voorleggen, met name : Vertaalde belastingsaangifte van vennootschap, van iedere aandeelhouder enz. Dit alles vertaald door een beëdigd vertaler.
Ik heb de prijs aanvraag momenteel lopen bij verschillende vertalers, maar ik vermoed dat dit ergens minimum rond de 1.000 euro zal liggen per aangifte.
We zijn 3 aandeelhouders + aangifte van de vennootschap zelf, dus minimum 4.000 euro.
Ondertussen, met dat de rekening geblokkeerd is, kunnen en weigeren de huurders de huur verder te storten, dit loopt ondertussen op to meer dan 5 maand.
Tevens moeten alle aandeelhouders zich melden bij de bank, dit betekent, vliegtuigkosten, overnachtingskosten enz..
Dus ruw berekend zal deze bank grap ons makkelijk 10k kosten.
Op de rekening zelf stond niet zo veel , het is een werk rekening waarbij de gelden regelmatig naar Belgie terug werden overgeschreven. Ik vermoed dat het saldo van de bankrekening momenteel rond de 10k zal zijn.
Als ik lees wat ik schrijf dan lijkt het me zeer duidelijk dat dit momenteel een verloren zaak is en de beste optie is om een nieuwe rekening te openen daar. Echter, het zit me wat hoog om zomaar dit bedrag te laten gaan.

Alle advies welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 12 mar 2020 10:13

Er zijn Belgische advocaten die zich gevestigd hebben in Spanje. Naast begeleiding bij de aankoop van vastgoed zorgen ze ook voor de nalatenschappen. Zij zijn in elk geval op de hoogte van alle details en procedures.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”