levensverzekering in nalatenschap?

Omega2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

levensverzekering in nalatenschap?

#1 , 01 mar 2020 23:25

Moet een levensverzekering (tak 21) worden opgenomen in de fictieve massa?
Het contract ving aan in 2010 voor 8 jaar en werd in 2018 (na 1-9-18) verlegd voor 8 jaar onder de zelfde voorwaarden als het 1ste contract. De begunstigde in het 1ste contract (en 2de contract) is de zelfde persoon en geen bloedverwant maar de langstlevende.
Moet de levensverzekering wel of niet in de fictieve massa en welk wetsartikel is er van toepassing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 02 mar 2020 19:34

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Omega2
Topic Starter

#3 , 02 mar 2020 22:20

Dank u voor de reactie maar daar vind ik niet echt een antwoord op mijn vraag.

Reclame

Sirkii

#4 , 02 mar 2020 23:07

Dit artikel is een goede samenvatting.

https://www.practicali.be/blog/schenken ... unt-15133/

Samengevat: op TAC21 die niet geschonken werden moeten wel degelijk successierechten betaald worden (en de fiscus krijgt de betreffende fiscale fiches)

Zelf een naslag gehad op de fictie met m n moeder als begunstigde na t overlijden van m n vader. Hier niet zo erg omdat initieel het volledige bedrag in volle eigendom bij m n moeder zat en nu nog de helft waarop,geen successie betaald is. De andere helft staat nu op de nalatenschapsrekening.

Als ik uw topic correct leest is de begunstigde de echtgenote: dan betaal je nu wat je anders zou betalen als de tweede partner overlijdt (of zelfst iets minder afhangend van hoeveel in hogere schijven zit). Wel nalatenschapsrekening openen op dubbele successie te vermijden.

Thomas Morus

#5 , 02 mar 2020 23:22

En een TAK belegging komt in de fictieve massa.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”