Dag iedereen
ik hoop hier een beetje wijzer te worden uit de volgende situatie: mijn grootvader is 10 jaar geleden gecontacteerd in verband met een erfenis van familieleden van het zevende knoopsgat. Hij is toen bij de notaris geroepen en heeft iets moeten tekenen (wat weet hij niet). Blijkbaar hadden de erflaters in kwestie geen kinderen en is de erfenis verdeeld tussen ongeveer 60 (!) verre familieleden.
Ik heb geen weet wat er de afgelopen jaren gebeurd is met de nalatenschap, ben zelf nog maar pas op de hoogte van de ganse situatie. Nu krijgt mijn grootvader een rekening onroerende voorheffing van meer dan € 900,00. Deze wordt naar diegene gestuurd die als eerste voorkomt op het kadaster, de oudste. We gaan er dus vanuit dat de oudste erfgenaam ook overleden is en daarom de aanslag bij mijn grootvader terechtkomt. Ik heb reeds contact genomen met de FOD Financiën en blijkbaar kan je hiervan een splitsing aanvragen, wat we dan ook gaan doen.
Omdat we graag de stand van zaken willen weten over dit dossier (wat heeft mijn grootvader concreet getekend, waarom duurt het zolang, wat zit er concreet in de nalatenschap,...) heeft mijn vader een afspraak bij de bovenvermelde notaris willen maken. Deze weigert echter medewerking onder het motto "We zijn ermee bezig, laat uw nummer maar achter en wij contacteren u".
Ik weet dat we om uit onverdeeldheid te geraken, een advocaat onder de arm zullen moeten nemen, ik heb jammer genoeg te weinig juridische kennis hieromtrent om dit zelf te doen. Maar dit is lastig zonder concreet te weten waarover het gaat.
Indien we deze week van de behandelende notaris geen verder nieuws krijgen, zullen we (mijn grootvader en ikzelf) er langsrijden om verhaal te halen, maar hebben jullie in tussentijd tips wat we nog kunnen ondernemen, of wat we zeker dienen na te vragen?
Alvast bedankt om mijn epistel te lezen en voor de mogelijke antwoorden