vruchtgebruik afstand doen

mitch
Topic Starter

vruchtgebruik afstand doen

#1 , 09 sep 2009 11:15

Mijn vader is begin dit jaar overleden. De helft van de gelden van het gemeenschappelijk vermogen gaan naar de drie kinderen, als naakte eigenaar. De moeder behoudt het vruchtgebruik, dus de jaarlijkse interest.
Nu wenst de bank de gelden van de drie kinderen op een spaarrekening te zetten waarvan de kinderen dus de naakte eigenaar worden. Nu wens ik met mijn gedeelte het kapitaal te laten renderen via andere beleggingskanalen zodat dit kapitaal niet geïmmobiliseerd blijft staan op een spaarrekening.

Vraag:
Hoe kan ik volle eigenaar worden van mijn part??
Mogelijkheid 1: ik kan het vruchtgebruik laten omzetten. Maar dit zou mij een 2.100 euro kosten.
Is er nog een andere mogelijkheid? Kan mijn moeder afstand doen van haar vruchtgebruik en kan ik nog alsnog de jaarlijkse intrest van mijn part die zij normaal zou trekken indien het geld op een gewone spaarrekening zoo staan, haar overmaken. Zijn er kosten verbonden aan het afstand doen van het vruchtgebruik?? Op welke wijze gebeurt het afstand doen van het vruchtgebruik: via een gewone brief. Wie moet deze brief ondertekenen: moeder en ik of ook de andere twee kinderen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 sep 2009 10:43

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen,hetzij in een geldsom,hetzij in een met gewaarborgde en geïndexeerde rente...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan als afstammeling en blote eigenaar voornoemde omzetting vorderen van uw deel in de gelden van uw vaders nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2009 12:06

wenst de bank... en wat zeggen de andere erfgenamen & vruchtgebruiker??
Bij overlijden van vader is er door moeder en kinderen beslist wat er met het geld moest gebeuren.

Reclame

wanton

#4 , 10 sep 2009 18:46

De blote eigendom van de gelden worden best geplaatst op naam van elk der kinderen afzonderlijk. Het is dus mi. best mogelijk dat één der kinderen , met akkoord van de vruchtgebruiker , opteert voor een andere belegging via effectendossier. Daar kan dus ook bepaald worden dat de rente aan moeder wordt uitbetaald. Er dient wellicht gekozen te worden voor effecten met een verzekerde uitkering , dus geen groeifonds of zo.

Het vruchtgebruik afkopen zou wel eens kunnen tegenvallen. Er is niet meegedeeld hoe oud moeder is. Ik ken de cijfers niet van buiten , maar ik meen dat voor een vrouw van 60 jaar het vruchtgebruik nog een waarde heeft van 60 % ( van de totale waarde).
Als U dus 10.000 € blote eigendom heeft , bekomt U 4000 € volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”