Mijn vader is begin dit jaar overleden. De helft van de gelden van het gemeenschappelijk vermogen gaan naar de drie kinderen, als naakte eigenaar. De moeder behoudt het vruchtgebruik, dus de jaarlijkse interest.
Nu wenst de bank de gelden van de drie kinderen op een spaarrekening te zetten waarvan de kinderen dus de naakte eigenaar worden. Nu wens ik met mijn gedeelte het kapitaal te laten renderen via andere beleggingskanalen zodat dit kapitaal niet geïmmobiliseerd blijft staan op een spaarrekening.
Vraag:
Hoe kan ik volle eigenaar worden van mijn part??
Mogelijkheid 1: ik kan het vruchtgebruik laten omzetten. Maar dit zou mij een 2.100 euro kosten.
Is er nog een andere mogelijkheid? Kan mijn moeder afstand doen van haar vruchtgebruik en kan ik nog alsnog de jaarlijkse intrest van mijn part die zij normaal zou trekken indien het geld op een gewone spaarrekening zoo staan, haar overmaken. Zijn er kosten verbonden aan het afstand doen van het vruchtgebruik?? Op welke wijze gebeurt het afstand doen van het vruchtgebruik: via een gewone brief. Wie moet deze brief ondertekenen: moeder en ik of ook de andere twee kinderen??