verdeling erfenis na verkoop huis

caroline1234
Topic Starter

verdeling erfenis na verkoop huis

#1 , 26 nov 2019 10:24

Mijn 85 jarige vader heeft zijn huis verkocht.
Mijn moeder stierf 5 jaar teug en ze waren gehuwd zonder contract of dergelijke.
Ik heb nog een broer en een zus die gestorven is en die 3 dochters had.

Gisteren kreeg ik de afrekening van het huis per mail ( mijn vader heeft geen mail en alles gaat via mij ) waarin staat :
"
- de helft in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik aan uw vader;

- één/zesde in blote eigendom aan u;

- één/zesde in blote eigendom aan uw broer;

- één/zesde in blote eigendom aan de 3 consoorten Keppen ( fictief)
De waarde van het vruchtgebruik dat uw vader heeft op de helft van uw moeder wordt berekend aan de hand van zijn leeftijd. De waarde van het vruchtgebruik is in deze situatie 5,50% "

Nu is mijn vraag: Kan het zijn dat mijn vader niet erft van mijn moeder?

Hij zou alleen vruchtgebruik hebben over het deel van mijn moeder en door zijn leeftijd wordt dit op 100 euro geschat???
Normaal erf je toch altijd een stuk van je partner? Dus de ene helft voor hem en dan toch een stuk van dat van mijn moeder?
Waarom zou hij alleen recht hebben op vruchtgebruik?
Er is nergens een testament of zo van mijn moeder die het tegendeel wilt.

Deze berekening zou zo staan op het kadastraal uittreksel.
Donderdag moeten wij gaan tekenen voor verkoop maar de verdeling is ( hoop ik) niet juist?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
caroline1234
Topic Starter

#2 , 27 nov 2019 14:09

Het blijkt inderdaad zo te zijn. Lijkt mij absoluut niet eerlijk dat die mens zijn hele leven werkt voor een huis en dan bij verkoop direct de helft kwijt is. In elk geval bedankt voor het antwoord.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2019 15:57

Het blijkt inderdaad zo te zijn. Lijkt mij absoluut niet eerlijk dat die mens zijn hele leven werkt voor een huis en dan bij verkoop direct de helft kwijt is. In elk geval bedankt voor het antwoord.
Als men dat niet wil dan moet men huwen met volledige scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”