#6 , 20 nov 2019 17:15
Bedankt voor jullie reacties.
De situatie is echter veranderd. Ik had tot op heden geen attesten van erfopvolging ontvangen, maar inmiddels wel. Er was blijkbaar ook een huwelijkscontract, waar ik nu meer details over heb.
Het huwelijkscontract valt onder het stelsel van algemene gemeenschap met volgende bepalingen :
- 'dat bij de ontbinding van hun huwelijk door overlijden van één van hen, gans de gemeenschap zal overgaan aan de langstlevende, bepaling die van kracht blijft zelfs in geval van bestaan van kinderen. De erfgenamen van de eerststervende zullen alleen het recht hebben om de kapitalen en opbrengsten terug te nemen die uit hoofde van hun rechtsvoorganger in de gemeenschap gevallen zijn'
-'ten aanzien van hun huwelijk en slechts voor het geval dat hun huwelijk ontbonden wordt door het overlijden van één van hen, verklaren de echtgenoten te schenken, aan de langstlevende van hen, wederkerig en onherroepelijk, hetgeen zij uitdrukkelijk aanvaarden, het grootste beschikbare deel in volle eigendom en in vruchtgebruik van alle roerende en onroerende goederen door de eerststervende na te laten'
In het attest van erfopvolging van mijn vader staat :
wettige en reservataire erfgenamen : mijn moeder en ikzelf
nalatenschap komt toe aan : mijn moeder in volle eigendom
In het attest van erfopvolging van mijn moeder staat :
wettige en reservataire erfgenaam : ikzelf
nalatenschap komt toe aan : ikzelf in volle eigendom
Nu rest mij echter nog de volgende vraag ivm de aangifte van de nalatenschap van mijn vader : moet ik mezelf daar ook als aangever geven (aangezien de nalatenschap enkel aan mij moeder toekomt, maar ikzelf toch vermeld staat als erfgenaam) ? En zo ja, wat moet ik dan vermelden als 'aandeel in de erfenis' ?
Alvast bedankt voor jullie reacties !