Mijn vader - 25 jaar weduwnaar - leefde jaren in onmin met zijn kinderen. Hij hield er een maîtresse op na (die getrouwd was en nog steeds woont bij haar echtgenoot). Op 25 januari 2005 wordt mijn vader opgenomen in het ziekenhuis, waar men diepe dementie vaststelt met een minimentalstate van 11/30 en nadien 8/30. Hij wordt dan ook onbekwaam verklaard en op 1 maart 2005 stelt de vrederechter één van de kinderen als bewindvoerder aan. Bij het opmaken van het verslag der roerende en onroerende goederen, blijken heel wat roerende goederen verdwenen. Er wordt klacht neergelegd en een deel van die roerende goederen vindt men terug bij de maîtresse, die dan uiteindelijk in 2007 veroordeeld wordt voor dieftstal ten nadele van mijn vader. Op 14 maart 2009 overleed ons vader. Nu blijkt er een geregisteerd testament te zijn opgemaakt door zijn notaris op 20 december 2004, waaruit blijkt dat zijn maîtresse (en dus ook dievegge) het vruchtgebruik van zijn woonhuis levenslang erft.
Kan mijn vader nog een testament laten maken hebben 1 maand voordat hij diep dement verklaard werd? De ziekte van Alzheimer is toch geen acute ziekte, maar toch met een ziekte met chronisch verloop?
Is dit testament dan wel geldig en wat zijn de kansen op nietig verklaren bij een bevoegde rechtbank?