erfenis nakijken

quko
Topic Starter

erfenis nakijken

#1 , 22 aug 2009 09:38

Beste,

Mijn schoonmoeder is een 5-tal jaren geleden gestorven. Gezien ons vooraf verteld werd, dat er een huwelijkscontract was met een clausule " langst leeft, al heeft" is mijn man toen niet bij de notaris langs geweest. Mijn schoonvader heeft toen alles met de notaris geregeld.
Onlangs wou een buurman van mijn schoonvader zonnepanelen plaatsen, toen hebben we echter wel een brief van 't stad in de bus gehad, het bleek dat we voor 1/6 de (naakte )eigenaar van het huis waren.

Hoe kan dit en bestaat er nu nog de mogelijkheid om eens naar de verdeling van dat nalatenschap te kijken? Tijdens hun huwelijk hebben mijn schoonouders nog gronden aangekocht en weggeschonken, moeten we ergens opletten en een verjaringstermijn in de gaten houden?

MVG

:D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 aug 2009 14:39

Het stadsbestuur baseert zich zonder twijfel op de zogenaamde kadastrale legger waar ze beperkte toegang tot heeft.
Deze legger is heden ten dage een databank die wordt bijgehouden door het Kadaster en door de Registratie samen.
Iemand heeft 5 jaar geleden de eigenaarsaandelen in die databank moeten
aanpassen, in principe aan de hand van de betrokken aangifte van nalatenschap.

Er kan dus vanalles mis gegaan zijn: de aangifte kan verkeerd zijn; de gegevens van de aangifte kunnen fout overgenomen zijn enz.
In elk geval biedt deze legger geen enkele juridische zekerheid en verleent ze evenmin eigenaarsrechten.

Het beste (namelijk het goedkoopste) wat U kunt is U in persoon wenden tot het registratiekantoor waar die goederen gelegen zijn en waar normaal gezien ook die aangifte bewaard wordt.
Vraag daar na of ze willen nakijken (in de papieren losse rekeningen) van wie de goederen waren v'o'or het overlijden en wat er gebeurd is bij het overlijden.

Zo kan het huwelijkscontract alleen een Gifte tussen Echtgenoten bevat hebben en geen verblijvingsbeding.

Let wel: de mogelijke erfgenaam is niet de schoonzoon/dochter, enkel de zoon/dochter. Het is enkel aan die laatste dat het registratiekantoor zal willen antwoorden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”