Beste,
leek zijnde aangaande deze materie, had ik graag volgende vra(a)g(en) gesteld:
wij krijgen een brief van de erfbelasting dat mijn echtgenoot erfopvolger is van zijn moeder, die overleed eerder dit jaar, zelfs reeds ettelijke maanden geleden...
wij waren totaal niet op de hoogte van het overlijden... door omstandigheden kwamen wij reeds lange tijd niet meer in contact met elkaar.
moeder woonde in bij zus van mijn echtgenoot, het is te zeggen, dat is de laatste woonplaats die we kennen.
de brief brengt ons op de hoogte dat wij te laat zijn om een aangifte nalatenschap te doen.
dit brengt een boete met zich mee blijkbaar.
nu ja, wij wisten van niks.
volgende probleem is dat we ook niet weten wàt we nu moeten aangeven, wij zijn totaal niet op de hoogte van gelden, bezittingen,
eventuele schulden,...
ik belde reeds met de dienst erfbelasting. eerst werd me gezegd dat de andere erfgenamen ook nog geen aangifte deden. een collega vertelde dan weer
dat er wel een aangifte binnenkwam.
ook werd me gezegd dat de notaris van zus contact met hen had opgenomen, en dat er enkele opmerkingen in het dossier stonden daaromtrent.
maar men wil mij daarover niets zeggen.
ik moet blijkbaar alles zelf uitzoeken.
alles uitzoeken zou volgens de dienst ook geld kosten... aangezien we niets afweten van de situatie van moeder, weten we ook niet of het loont
om er geld in te steken. zelf hebben we het nl niet breed.
oh ja, om de boete te laten annuleren zouden we zelf moeten bewijzen dat wij niet op de hoogte waren van het overlijden... hoe je zoiets doet kon men ons niet vertellen.
ik denk dat ze op de dienst beter weten dan wij wat de bezittingen van moeder waren... hoe pakken wij zoiets aan?
en ivm eventuele verwerping: blijkbaar moet je ook hiervoor betalend naar de notaris?
alvast bedankt voor de tips...
grtz.