1 van de efgenamen in het testament is onvindbaar

Creatief

#16 , 12 aug 2009 10:59

Knap gevonden, Wolf! Voor wat betreft het gevolg van de verdwijning is alles helder.

Hopelijk zal Spinal Tap ook deze wetsartikelen lezen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#17 , 12 aug 2009 22:36

Er is een voorstel om de termijn van 30 jaar dat men zijn deel van de erfenis kan opeisen te wijzigen in 3 (drie) jaar.
Dat is al een heel verschil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Spinal Tap
Topic Starter

#18 , 12 aug 2009 23:30

Bedankt voor de zeer nuttige info!!
Als ik het goed begrijp dient nu het vermoeden van afwezigheid aangevraagd te worden. Daarna komt er een voorlopige bewindvoerder die in naam van mijn broer zijn deel van de erfenis zal beheren. Het testament zou dus eens er een voorlopig bewindvoerder is kunnen uitgevoerd worden.
Na een tijd kan mijn broer dan overleden verklaard worden.
Aangezien mijn broer reeds 9 jaar verdwenen is kan ik dus nu al het vermoeden van afwezigheid aanvragen.

Klopt mijn verhaal tot nu toe?

Reclame

j.demoor

#19 , 13 aug 2009 10:14

“Art.112.§ 1. Wanneer een persoon sinds meer dan drie maanden niet meer verschijnt in zijn woon- of verblijfplaats en men van hem gedurende ten minste drie maanden geen nieuws heeft ontvangen en daaruit onzekerheid voortvloeit over zijn leven of zijn dood, kan de rechtbank van eerste aanleg, op verzoek van iedere belanghebbende of van de procureur des Konings, het vermoeden van afwezigheid vaststellen...Art.113.§ 1. Wanneer de rechtbank van eerste aanleg vaststelt dat er een vermoeden van afwezigheid is en de vermoedelijk afwezige geen algemeen gevolmachtigde heeft aangewezen om zijn goederen te beheren, wijst de vrederechter bij een met redenen omklede beschikking een gerechtelijk bewindvoerder aan met inachtneming van de aard en de samenstelling van de te beheren goederen...”(Burgerlijk Wetboek).

Laat uw notaris voornoemd verzoek voor u opstellen. Zodra de gerechtelijk bewindvoerder is aangesteld kan deze de erfenis van uw broer beheren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”