erfenis voledig nar vrienidn erfeneisbejegening?

sem10
Topic Starter

erfenis voledig nar vrienidn erfeneisbejegening?

#1 , 05 aug 2009 12:20

via een handgeschreven testament is alles na gelaten aan vriendin, echter moeder is nog in leven.

Mag dit of is dit erfenisbejegening?
tevens vertoont het handgeschreven testament een handtekeing die niet overeekomt met de overledenen, en vriendin heeft zelf testament ten uitvoer geled zonder een notaris tussenkomst, ale eigendommen en gled heeft zij in gebruik genomen, echter schuldeisre en laatste rekeningen stuurd zij door naar mijn moeder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 aug 2009 20:56

Een testament dat handgeschreven is moet vooraleer het rechtsgeldig is , via een notaris voorgelegd worden aan de rechtbank. Daar zal men het onderzoeken op zijn rechtsgeldigheid , zowel naar vorm als naar inhoud.
Is het geschreven , door hemzelf , zijn de juiste bewoordingen gebruikt, heeft hijzelf het ondertekend? Maar ook : staan er geen dingen in die onwettig zijn ( zoals moeder onterven en is zij akkoord)?
Zolang dit alles niet gebeurd is , kan de erfenis niet verdeeld of toegepast worden.

Maar een erfenis ontvangen , betekent ook eventuele schulden ten laste nemen.

Dus , zoals zij één en ander aanpakt , is het niet correct. Het beste is dat uzelf en de moeder zo spoedig mogelijk contact nemen met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sem10
Topic Starter

#3 , 06 aug 2009 09:31

het origineel hebben wij niet gezien wel een kopie, de hamdtekeing daaronder is niet van mijn broer, het is gewoon een krabbel zeg maar die iedereen zou kunnen zetten.

Mijn moeder word er in onterft, want er staat dat vriendin met naam en dergelijke alles erft en enige lagataris is, en alle roerende en onroerende goederen ontvangt en dat dat zijn wil is.

Moeder is nooit ergens mee akkoord gegaan wij wisten niet van dit bestaan, totdat vriendin via advocaat alles ging opeisen van zijn bezittingen, auto geld en al het andere.

Onze notaris zegt niks tekunnen doen zolang deze akte, niet word aangeboden.

Volgens mij is hij dus niet meer rechtsgeldig aangezien je je ouders niet kunt onterven, broer ongehuwd en geen kinderen.
ten tweede de handtekeing is niet van mijn broer in zovere zo ondertekend hij nooit iets.

daarbij heet mijn broer officieel twee namen en nu ondertekend hij maar met een naam?

Reclame

3399AAaa

#4 , 06 aug 2009 21:20

de rechtbank zal de geldigheid van dat testament nagaan. er kunnen diverse fouten in zitten waar u nu geen besef van heeft.

in principe is het zo dat als wel degelijk vaststaat dat hij het zelf geschreven heeft, dat hij het dan zelfs met een kruisje mag ondertekenen.

een samenspel van elementen uit het testament zal de rechtbank tot een beslissing doen leiden.

wanton

#5 , 06 aug 2009 21:53

in principe is het zo dat als wel degelijk vaststaat dat hij het zelf geschreven heeft, dat hij het dan zelfs met een kruisje mag ondertekenen.
Dat is niet waar. In dergelijke gevallen , vb. voor analfabeten is het notariëel testament in het spel. Daar wordt het testament aan de notaris gedicteerd , die het opschrijft in bijzijn van getuigen.

Sem , zij kan lang wachten met het testament voor te leggen. Zij moet dus wel een aangifte van nalatenschap doen binnen de vijf maanden na het overlijden , en dan moet deze procedure voorbij zijn.
Uw moeder kan als belanghebbende klacht indienen tegen onrechtmatig toeëigenen van goederen uit de erfenis , zelfs voor diefstal.
Als de notaris zegt niets te kunnen doen , de vrederechter aanspreken of een advocaat raadplegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sem10
Topic Starter

#6 , 07 aug 2009 08:30

dus dat zou lekker zijn, k maak een testament handgeschreven, maar onderteken het niet en leg het weg, vervolgens kom ik plots teoverlijden en dan kan iemand gewoon een kruisje zetten en zou dan rechtsgeldig zijn????

tevens, was mijn broer en dit is aan tetonen via diverse doctoren en politie niet geestese gezond op momnet van opmaak.

En zzover ik kan lezen mag hij niet over zijn hele bezit uitmaken dat alles naar vriendin gaat, want hij heeft rekening tehouden met reservataire erfgenamen.

vriendin doet het heel leuk, niks bied ze an bij notaris niks, en schulden laatset rekeingen stuurd ze door naar hier, sorry hoor maar dan ben je dus duidelijk op het geld uit, en alleen maar op de lusten en niet de lasten,
gaan ook verdere stapppen tegen haar ondernemen, het is natuurlijk niet zo dat ze alleen de lusten erft war ze zo trots op is, maar ook de lasten dan

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”