urnen met assen thuis bewaren

romy16
Topic Starter

urnen met assen thuis bewaren

#1 , 20 jul 2009 18:09

hoe zit dat,

Mijn broer is overleden, had geen wilsbecschikking of dergelijke, onder valse voorwenselen heeft mijn moeder getekend voor het thuisbewaren van de urn, echter bleek later thuisbewaring bij vriendin? kan dit worden terug gedraaid???
Hoe zit dit recht in elkaar, tevens zijn er nog een broer en zus, moeten die ook geen toestemming geven, zouden wij de urn kunnen opeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cimarose

#2 , 21 jul 2009 08:03

Het is normaal zo, dat als je broer niet getrouwd is, de ouders en broers en/of zussen moeten tekenen waar dat de urnen komt te staan.

Enkele jaren geleden werd het mogelijk om een urne met de as van een overledene thuis te bewaren. In januari 2002 verscheen er een Koninklijk Besluit in het Staatsblad dat onder andere een soort meldingsplicht verplicht voor elke verplaatsing van de urne. Zo stelt art. 4, alinea 2 van het KB letterlijk: ‘Iedere verplaatsing van de urne wordt onderworpen aan een verklaring bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de as van de overledene is begraven of wordt bewaard, voorafgaandelijk aan de verplaatsing ervan’.

Elke verplaatsing moet met andere woorden gemeld worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dus als er bijvoorbeeld iemand met de urne verhuist, de urne meeneemt op vakantie,… moet hij of zij de nodige formaliteiten vervullen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze ambtenaar van de burgerlijke stand moet dan op zijn/haar beurt een ontvangstbewijs afleveren en moet dat ook registreren. In een tijd waarbij steeds meer mensen na afsterven gecremeerd worden en er ook meer mensen de as thuis bewaren, betekent dit heel wat extra werk voor de betrokken ambtenaar.

romy16
Topic Starter

#3 , 21 jul 2009 08:27

ik en broer en moeder hebben wel getekend dat as na crematie thuis bewaard moet worden, echter hebben mijn broer en ik niet getekend of toestemming gegeven dat de urn bij zijn vriendin bewaard mocht worden, volgens de begrafenisondernemer hoefde dat ook niet omdat wij geen rechten hadden op de urn enkel mijn moeder.
Mijn broer had niets met haar, woonde alleen samen feitelijk, helaas heeft mijn moeder wel getekend onder valse voorwenselen dag na overlijden ,dat urn naar huis moets komen later bleek dat mijn meoder goedkeuring gaf dat vriendin de urn in bewaring nam.

Is dit rechtsgeldig gebeurt, kan ik als zus de urn nu op eisen, heb toch meer recht dan een vriendinnetje waarmee hij niets op papier had?

Reclame

dieke

#4 , 22 jul 2009 11:01

Dag Romy

Dit lijkt me een moeilijke kwestie. Denk je dat er nog een mogelijkheid bestaat om met alle betrokken partijen alles eens goed door te spreken? Misschien kan er bv. overeengekomen worden dat ieder die dat wenst een deeltje van de asse krijgt? Er bestaan heel mooie juweeltjes en andere kleinoden waarin asse kan bewaard worden. (Zulke bekommernissen deden ons beslissen om onze zoon te begraven en niet te cremeren, maar soit, daar hebben jullie niks aan.)

Ik denk dat het anders een serieus juridisch getouwtrek zal worden en dat de vriendin van je broer een grote troef in handen heeft met dat document dat jullie moeder heeft getekend. Daarom is het misschien het overwegen waard om over andere mogelijkheden na te denken.

Succes in ieder geval!

romy16
Topic Starter

#5 , 22 jul 2009 11:10

er valt met vriendin niet teparten, en dat het dan getrouwtrek gaat worden, dan maar.
mijn moeder heben ze onder valse voorwenselen laten tekenen, aangezien zij haar leesbril niet bij had, werd mijn moeder verteld, door vriendin en begrafenis ondernemer dat zij moest tekenen, anders zou de urne bijgezet worden, en niet thuis komen.
Daarbij ik en mijn broer hebben niet ons toestemming gegeven, dat vriendin urn mag bewaren, en daarbij ga mijn broer niet verdelen in allerlei kleine urns of sieraden, moet er niet aan denken.
Die urn van mijn broer hoort thuis naaast de urn van mijn vader.

dieke

#6 , 22 jul 2009 19:39

Dag Romy

Hebben jullie een kopie van dat document dat je moeder heeft getekend? Wat staat daar precies in te lezen? 'Gewoon' dat de urn 'thuis' wordt bewaard of wordt er ook gespecifieerd op welk adres (zijnde dus dat van vriendin)?

Groetjes

romy16
Topic Starter

#7 , 22 jul 2009 20:24

wij hebben niets, we zijn overal met de begrafenis buite gehouden, geen officiele papiren niets, alles is in bezit vriendin, en begrafenisondernemer wilt niet afgeven, en daarbij krijg je darvan alleen maar asciociale emails van terug.
we hebben de advocaat er nu op gezet, want lijkt mij ik ben bloedverwant meer recten heb dan een vriendinnetje, en ik heb niet getekend,mijn moeder zo zeggen ze heeft wel getekend voor goedkeuring,maar nogmaals zij dacht dat ze tekende voor thuis bewaring

Creatief

#8 , 05 aug 2009 22:08

Een andere vraag i.v.m. de lijkassen.

Situatie:
Oudste broer is overleden, gescheiden, zonder kinderen. Het lichaam werd gecremeerd. Jongte broer houdt zussen buiten de begrafenisregeling en vraagt telefonisch toelating aan de zussen om de assen in de "Schelde" uit te strooien. Zussen hebben dit telefonisch geweigerd.

Twee jaar later weten de zussen nog steeds niet waar de assen uitgestrooied zijn van de oudste broer.

Vraag:
Hebben de nabestaanden geen recht om te weten waar de assen werden uitgestrooid?
Hadden de zussen geen recht om de urne te laten bijzetten bij vaders columbarium?
Wie gaat hier fout? De jongste broer? Wat kunnen we hiertegen doen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”