Onverdeeldheid en testament

Frieda
Topic Starter

Onverdeeldheid en testament

#1 , 29 jul 2009 15:19

Mijn vader en zijn broer zijn beiden eigenaar van de ouderlijke woonst, maar er is een testament die zegt dat zijn broer 'recht van bewoning' heeft. Het reservataire erfdeel van mijn vader is hierdoor aangetast.
Wat kan mijn vader doen om toch een bepaalde geldwaarde te bekomen van de ouderlijke woonst? Kan hij huurgeld aan zijn broer vragen? Wat zijn de rechten van mijn vader?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 jul 2009 17:45

Een recht van bewoning verschilt maar in 2 zaken van een echt vruchtgebruik: de begunstigde mag er alleen zelf in wonen met zijn gezin (en dus niet verhuren) en hij mag maar gebruiken wat hij noig heeft voor de huisvesting van dat gezin (dus bvb. slechts 1 appartement in een building van 3 appartementen).

Maar uw vader heeft recht op een voorbehouden erfdeel dat 1/3 bedraagt van de erfenis.
Volgens mij betekent dat: 1/3 in volle eigendom! En kan hij dus de inkorting vragen tot dat aandeel. En dan de verkoop eisen of 1/3 huur eisen.

3399AAaa

#3 , 30 jul 2009 07:12

ik begrijp het niet zo goed:

zijn zij met twee alleen mede-eigenaar of
is er nog één ouder samen met hen mede-eigenaar?

ik veronderstel het laatste. in dat geval : inderdaad zal hij uw vader moeten vergoeden voor het aangetaste reservataire gedeelte.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”