Grond verkavelen/verkopen zonder akkoord van alle eigenaars

Koen Konings
Topic Starter

Grond verkavelen/verkopen zonder akkoord van alle eigenaars

#1 , 29 jul 2009 13:35

Beste,

Even een korte schets van de situatie.
De moeder van mij en mijn broer stierf toen we nog heel jong waren, daar ons vader hertrouwde hadden we minder en minder contact met de familie langs moederszijde en nu was het eigenlijk 20 jaar geleden dat we nog iets van hen gehoord hadden.

Ondertussen is onze grootvader overleden en grootmoeder naar een rusthuis. De oorspronkelijke woning is voor de helft eigendom van grootmoeder, de andere helft is verdeeld onder de kinderen, maar door het wegvallen van onze moeder zijn we dus allebei eigendom van het deel van onze moeder.
Dus: 5/10 van grootmoeder + vruchtgebruik
1/10 zoon 1
1/10 zoon 2
1/10 zoon 3
1/10 zoon 4
1/20 mijn broer
1/20 van mij

Plots stond er iemand van de familie aan de deur om te zeggen dat ze de woning afgebroken hadden en met de vraag om een papier te tekenen waarmee we volmacht gaven aan een landmeter om het perceel te laten verkavelen tot 3 bouwgronden.

Wij vrezen echter dat als we hiermee instemmen (en met de verkoop) we van het deel van grootmoeder niks meer zullen zien na haar overlijden.

Na ons bevraagd te hebben bij een notaris raadde hij ons min of meer af hier op in te gaan omdat het voor ons ‘voordeliger’ zou zijn dat het verkavelen en verkopen pas gebeurd nadat ook grootmoeder overleden is.

Nadat we dit gemeld hadden aan de familie kregen we (buiten een scheldtirrade) wat later een brief van een notaris met de melding dat als we de verklaring van de landmeter niet tekenen ze in september zullen overgaan tot gerechtelijke openbare verkoping, na verkaveling.

Nu dus mijn vragen:
1) Mocht het bestaande woonhuis afgebroken worden zonder dat wij daarvoor tekenden
2) Kan men ons dwingen om te verkopen
3) Kan men ons dwingen te verkavelen alvorens te verkopen

Het is natuurlijk een feit dat als de grond niet verkaveld kan worden de neiging om plots zo ‘dringend’ te verkopen al heel wat minder zal zijn…

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 jul 2009 17:38

1) Mocht het bestaande woonhuis afgebroken worden zonder dat wij daarvoor tekenden

Nee, in geen geval mag een vruchtgebruiker (of iemand die 1/2 in volle eigendom en 1/2 in vruchtgebruik heeft) een gebouw afbreken. Integendeel: één van de belangrijkste plichten van een vruchtgebruiker is net het in goede staat houden van de zaak (het huis)/

2) Kan men ons dwingen om te verkopen

U kunt niet beletten dat een goed in onverdeeldheid gerechtelijk openbaar wordt verkocht als één van de mede-eigenaars dat wil.

3) Kan men ons dwingen te verkavelen alvorens te verkopen

Ik denk dat er slechts een verkavelingsvergunning is afgeleverd. Om een bouwvergunning te krijgen, moet men geen eigenaar zijn van het perceel (!). Hetzelfde geldt dan volgens mij ook voor een verkavelingsvergunning.

Koen Konings
Topic Starter

#3 , 29 jul 2009 18:16

En wat doen we dan nu best?
Onze notaris een brief terug laten sturen dat we niet akkoord zijn?
Of een advocaat onder de arm nemen en het feit dat het huis afgebroken is zonder ons meedeweten aanvechten?
Of gewoon niet reageren en afwachten?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”