onroerende schenking

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

onroerende schenking

#1 , 23 apr 2019 11:16

Is dit juist
We geven een handgift ( geld) en na 3 jaar zijn is er geen erfbelasting meer op te betalen
We schenken (geld) officieel aan 3% en er dienen nooit erfbelasting te worden betaald, zelfs niet binnen de 3 jaar.
We schenken een gedeelte ( 150000 e) van een Onroerend goed en betalen 3%
Nu moeten we 3 jaar wachten om nog een ander gedeelte aan 3% te schenken .Maar indien er ondertussen overleden wordt, dienen er toch nog successie te worden betaald. Dus we betalen méér. Successie En schenking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 apr 2019 18:47

U bedoelt de salami-techniek bij schenkingen van onroerend goed. Bij overlijden na een eerste schenking, komt hetgeen niet werd geschonken gewoon in de nalatenschap. Alleen op dat deel moeten dan de successierechten betaald worden, maar aan het tarief alsof de schenking ook nog in de nalatenschap zit.
Een onroerende schenking binnen de drie jaar voor overlijden - daar moet dan wel niets meer op betaald worden - zorgt ervoor dat de onroerende erfenis qua tarief hoger uitvalt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eddy Costal
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 23 apr 2019 22:13

Dus als ik het goed begrijp en om zeker te zijn.
Ben alleenstaande weduwnaar met 2 kinderen en 1 (enige) kleinkind.
Huis dat 450000 euro waard is kan dus beter geschonken worden in drie delen ( aan 2 kinderen en 1 kleinkind) dan per testament laten erven. ( kinderen erven automatisch, maar voor het enigste kleinkind dient er testament gemaakt)
3 maal 150000 euro aan 3% zouden de schenkingsrechten dus kosten ( ipv 3% op 50.000 en 9 % op 100000 euro)
Als dat huis op het moment van de schenking 450000 euro waard is, dan is er dus later geen successie meer verschuldigd, zelfs indien erflater binnen de drie jaar overlijdt.
Is het huis echter op dat moment 600.000 euro waard , dan dient er later nog successie op 150.000 euro betaald te worden zegge op 50.000 euro voor ieder.
Maar de situatie hangt af van wanneer de schenker overlijdt qua erfbelasting dacht ik te begrijpen.
Is het dan zo;;
De schenker overlijdt meer dan drie jaar na de schenking : iedereen betaalt 3% op 50000 euro
De schenker overlijdt BINNEN de drie jaar na de schenking : iedereen betaalt 9% op zijn 50.000 euro
Heb ik het goed begrepen. ? Eigenlijk is het theoretisch dus mogelijk dat sommige mensen ( andere cijfers natuurlijk) op het resterende bedrag zelfs nog 27% erfbelasting hoeven te betalen .

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 24 apr 2019 17:12

U heeft het goed begrepen!

Maar u zegt dat u weduwnaar bent. Dan is de vraag : zijn de kinderen misschien al blote eigenaar voor het deel van uw overleden echtgenote, als dat hun moeder was?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”