vragen over wettelijk samenwonen

tgielen
Topic Starter

vragen over wettelijk samenwonen

#1 , 13 jul 2009 08:34

Beste,

Ik heb een paar vragen over wettelijk samenwonen.

Situatie 1:

Mijn vader heeft een eigen huis en woont sinds kort wettelijk samen met zijn vriendin. Wat zijn hiervan de gevolgen voor mijn zus en ik als hij komt te overlijden? Ik heb begrepen dat zijn vriendin het vruchtgebruik krijgt over het huis en het huisraad. Wat houdt dit juist in?

• Kan zij bijvoorbeeld het huis verkopen of verhuren? Ik heb ergens gehoord dat er een bepaalde leemte in de wet is die verkopen zou toelaten?
• Moeten mijn zus en ik successierechten betalen als mijn vader overlijdt?
• Hoe zit het met het geld dat hij nalaat?
• Kunnen wij het huis verkopen?
• Wat als er grote kosten komen aan het huis (bv dak moet vervangen worden), wie moet die kosten dragen?

Situatie 2:

Mijn vriend en ik wonen momenteel feitelijk samen. We hebben samen geen kindaeren, hij heeft een eigen huis en heeft ook geen kinderen. Zijn enige erfgenamen zijn dus ouders en broers en zussen. We overwegen om wettelijk te gaan samenwonen zodat ik in zijn huis kan blijven wonen als hij komt te overlijden. Waar hebben zijn erfgenamen in dat geval recht op als hij komt te overlijden?

Alvast bedankt voor uw hulp!!

Tamara

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 13 jul 2009 09:01

Ik heb begrepen dat zijn vriendin het vruchtgebruik krijgt over het huis en het huisraad. Wat houdt dit juist in?

Dat wil zeggen dat ze zijn huis (en de meubelen) mag bewonen of verhuren. In géén geval: verkopen.

Moeten mijn zus en ik successierechten betalen als mijn vader overlijdt?
Ja, op de blote eigendom die U zal erven van dat huis + huisraad en op de volle eigendom van de rest (rekeningen).

Kunnen wij het huis verkopen?
Nee. U kunt hoogstens overeenkomen met de "weduwe" dat U samen verkoopt: zij zal natuurlijk méér willen van de opbrengst dan wat U wilt geven.

Wat als er grote kosten komen aan het huis (bv dak moet vervangen worden), wie moet die kosten dragen?
De blote eigenaars moeten alleen tussenkomen bij zware herstellingen van het huis: dak volledig vernieuwen; steunmuren vervangen. Door de rechtspraak zijn daar al andere dingen bijgekomen: centrale verwarming geheel vernieuwen bvb.

Situatie 2 is hetzelfde: de blote eigendom van dat huis + huisraad voor hen, het levenslang vruchtgebruik voor U. Volle eigendom van de "rest" voor hen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”