Termijn

Diegis0n
Topic Starter

Termijn

#1 , 07 jul 2009 01:22

Grootmoeder is overleden en mijn zus en ik zijn enige erfgenamen. Er zijn alleen liquide middelen, geen kluis of inboedel mits ze in een home verbleef.

Mijn vraag is: hoelang mag je rekenen tot de vereffening als je weet dat:

28/01/09: datum van overlijden.
03/06/09: bewindvoerder brengt mij op de hoogte van het overlijden. (ja, echt waar)
04/06/09: uitstel voor het indienen van de aangifte goedgekeurd.
07/06/09: volmachten zijn getekend en de aangifte wordt deze week ingediend. Er is ook een provisie gestort voor de SR.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Diegis0n
Topic Starter

#2 , 11 jul 2009 03:08

Nog een vraag: in het geval dat de vereffening pas voor sep/okt is, wat is er nodig om een deel (20%) van mij erfdeel op voorhand te mogen ontvangen? Is het mogelijk?

Creatief

#3 , 11 jul 2009 18:30

Je krijgt slechts 20 % van de nalatenschap. Dat wil dus zeggen dat er nog andere erfgenamen zijn buiten jijzelf en je zus. De kosten moeten ook nog betaald worden van de nalatenschap.

Indien het enkel over geld gaat, zal dit vlug verdeeld zijn. In ieder geval zal je akkoord moeten sluiten met de andere erfgenamen.

Reclame

wolf2

#4 , 11 jul 2009 20:19

Je krijgt slechts 20 % van de nalatenschap. Dat wil dus zeggen dat er nog andere erfgenamen zijn buiten jijzelf en je zus.

PS dat staat er niet: betrokkene wil gewoon een voorschot op de vereffening (bvb. 20%).

De vereffening-verdeling staat los van de aangifte in de nalatenschap. Elke notaris kan op voorhand de successierechten berekenen en dit opnemen bij de kosten.
Dus als U maar met 2 erfgenamen in rechte lijn bent, zie ik niet in waarom die vereffening-verdeling al niet klaar kon zijn.

Diegis0n
Topic Starter

#5 , 11 jul 2009 22:13

Bedankt voor jullie reacties!

Zoals wolf2 aangeeft is het mijn bedoeling om 20% van mijn deel als voorschot te ontvangen. Ik erf wel degelijk 50% van het geheel ;)

Het gaat in dit geval enkel over geld, dus als ik het goed begrijp zou het deze maand al rond kunnen zijn?
En anders: met de toestemming van mijn zus is er geen probleem om een voorschot te ontvangen?

Creatief

#6 , 11 jul 2009 23:27

Je krijgt slechts 20 % van de nalatenschap. Dat wil dus zeggen dat er nog andere erfgenamen zijn buiten jijzelf en je zus.

PS dat staat er niet: betrokkene wil gewoon een voorschot op de vereffening (bvb. 20%).

De vereffening-verdeling staat los van de aangifte in de nalatenschap. Elke notaris kan op voorhand de successierechten berekenen en dit opnemen bij de kosten.
Dus als U maar met 2 erfgenamen in rechte lijn bent, zie ik niet in waarom die vereffening-verdeling al niet klaar kon zijn.
Sorry Wolf, ik had de tekst te onaandachtig gelezen en te snel gereageerd. Je hebt gelijk! De gehuwde kids stonden hier te dringen ... hadden een verrassing voor ons in petto ... , wat uiteindelijk eindigde in een overheerlijk etentje. En met een reken- en leespuzzel verdiende we onze tweede verrassing: een ballonvlucht.

@ DigiSon ... droom jij nu maar lekker van je nalatenschap. Hopelijk kan je het goed benutten. :D

Nu buikje vol, vingertjes moe, grijze hersenmassa volledig door elkaar gezpuzeld: totaal uitgeput! :wink: :wink: :wink:

Diegis0n
Topic Starter

#7 , 12 jul 2009 23:21

Nogmaals bedankt heren!

Ik was wel een belangrijk "detail" vergeten te schrijven. Mijn zus is minderjarig en verblijft in Ivoorkust. Haar vader is voogd en werkt uitermate goed mee, maar dit zorgt namelijk voor vertraging in een ander dossier: "nalatenschap grootvader", waar ook onroerende goederen in zitten. Daarbij de rechtbank terplaatse aangesproken moet worden etc.

Nu zoals al gezegd is gaat het in het geval van mijn grootmoeder enkel om liquide middelen. Blijven de vooruitzichten "positief"? Of moet ik het toch op een voorschot wagen ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”