onterving reservataire erfgenaam

guco43
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onterving reservataire erfgenaam

#1 , 20 mar 2019 22:43

Enkele jaren geleden overleed mijn moeder. Mijn vader erfde alles van de hele huwelijksgemeenschap en ook de eigen goederen van mijn moeder via het huwelijkscontract. Ik niets, maar dat is niet erg.
Ruime tijd geleden is er een onoplosbare ruzie geweest met mijn vader en sindsdien is elk contact onherroepelijk verloren.
Ondertussen verneem ik dat mijn vader alle eigendommen verkoopt en zijn geld uitdeelt aan vrienden en andere familieleden.
Ik ben enige erfgenaam en heb recht op het reservataire gedeelte, zijnde de helft van de erfenis dacht ik.
Hoe kan ik na zijn overlijden opsporen waar al dit geld naar toe is?
Indien er na zijn overlijden blijkt dat er niets meer is, doet de dienst erfenisrechten dan op mijn aanwijzen aan welke personen geld is toebedeeld onderzoek naar het verdwenen vermogen? Of wie kan dit wel opsporen?
Als er geld of bezittingen via officiële weg, (schenking of lijfrente) is weggeven aan vreemden, kan ik dan de overeenkomst of akte hierover ergens terug vinden? Via welke dienst of via wie?
Hartelijk dank voor uw hulp en tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 mar 2019 22:51

Hoe kan ik na zijn overlijden opsporen waar al dit geld naar toe is? Indien hij dat cash heeft uitgedeeld is dat onmogelijk. Indien via overschrijving uit de bankuittreksels.
Indien er na zijn overlijden blijkt dat er niets meer is, doet de dienst erfenisrechten dan op mijn aanwijzen aan welke personen geld is toebedeeld onderzoek naar het verdwenen vermogen? Of wie kan dit wel opsporen? Neen die sporen niets op voor u. Ingeval van twijfel kunnen ze wel de bankuittreksels opvragen. Maar dat is voor hun eigen, doen ze niet voor u.
Als er geld of bezittingen via officiële weg, (schenking of lijfrente) is weggeven aan vreemden, kan ik dan de overeenkomst of akte hierover ergens terug vinden? Enkel voor geregistreerde schenkingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 21 mar 2019 12:30

Zoals hierboven gesteld: het is zijn volste recht z n geld bij leven te verbrassen zodat er niets meer overschiet. Hou er ook rekening mee dat successie er van uit gaat dat onroerend goed dat minder dan 3 jaar voor z n overlijden verkocht werd geacht wordt nog aanwezig te zijn en er successie op heft.

Als je dus geen schenkingen kan bewijzen en er is weinig of niets meer dan weiger je mogelijks beter de erfenis.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2019 18:42

Je hoeft de erfenis niet te weigeren maar te accepteren onder boedelbeschrijf mogelijks schiet er wel nog iets over????

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 23 mar 2019 12:57

Je hoeft de erfenis niet te weigeren maar te accepteren onder boedelbeschrijf mogelijks schiet er wel nog iets over????
Niet vegeten dat een boedelbeschrijving geld kost. Ook als er weinig of niets meer te beschrijven valt. Notarissen werken (terecht) niet gratis.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”