herkopen

leuven
Topic Starter

herkopen

#1 , 07 jul 2009 15:21

Na het overlijden van mijn vader wil mijn moeder het ouderlijk huis verkopen en een appartement aankopen.
Mijn moeder zou dit appartement op 'naakte' eigendom van mij en mijn broer plaatsen en zelf het vruchtgebruik nemen.

Nu wenst ze hier vanaf te zien. Is dit later geen financiële kater voor ons, de kinderen ?
Is er nut om dit zo te doen ?
Zullen wij dan 2X sucessie betalen. Dit werd reeds betaald voor het ouderlijke huis ?

Alvast dank voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jul 2009 16:38

Het eerste dat je U nu moet afvragen is , hoe de eigendomsverhoudingen liggen in het huidige ouderlijke huis. Zo kan het best dat de kinderen reeds blote eigenaar zijn van de helft van het huis , na het overlijden van vader. Dit is de normale gang van zaken als het huis van beide ouders was en het wettelijks telsel van toepassing is.
Dat zou tot gevolg hebben dat het huis niet kan verkocht worden zonder akkoord van de kinderen. Er kan wel een andere woning gekocht worden met de opbrengst , in dezelfde eigendomsverhouding. In zulk geval erven jullie slechts moeders deel , want vaders deel hebben jullie al.

Vraag één en ander , desnoods via een notaris , bij de Registratie.

Nog dit : om een huis aan te kopen : blote eigendom voor de kinderen , vruchtgebruik voor de moeder , moet je zeer goed opletten voor de werkwijze. Ieder moet zijn deel zelf betalen , en met eigen middelen. Anders moeten jullie later toch successierechten betalen.

Laat U goed bijstaan door een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

leuven
Topic Starter

#3 , 07 jul 2009 17:43

dank u. ik ga alvast te raad bij een notaris!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”