erfenisrechten op aandelen van een bvba

JPO
Topic Starter

erfenisrechten op aandelen van een bvba

#1 , 03 jul 2009 09:28

Hoe worden de successierechten bepaald voor aandelen van een bvba?

Ik veronderstel dat deze aandelen bij het roerend vermogen van de erflater worden gevoegd. Maar op basis van welke waarde wordt dit bepaald? Hoe waardeert de fiscus de aandelen?

Ik verkeer in een situatie waarbij er 6 aandeelhouders zijn. Is het dan nog opportuun om deze weinig liquide aandelen te erven, er veel successierechten op te betalen en vervolgens deze aandelen nooit te kunnen verzilveren?

Ik heb niet intentie om in dit geval aandeelhouder te blijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 jul 2009 20:58

Hoe worden de successierechten bepaald voor aandelen van een bvba?

De ontvanger bevoegd voor het overlijden vraagt aan zijn collega bevoegd voor de zetel van de BVBA om een waardering van de aandelen.
Daarvoor heeft die de jaarrekening en de balans nodig: hoeveel is de bvba waard en hoeveel is dan één aandeel waard?

U kunt niet een deel van een erfenis niet aanvaarden: 't is alles of niets.

Er bestaan afwijkingen (gunstiger stelsel) voor familiebedrijven (beperkingen wie aandeelhouder is (familieleden) én vereisten inzake tewerkstelling).

JPO
Topic Starter

#3 , 07 jul 2009 12:49

Dank je voor het antwoord.
Ik weet dat je de hele erfenis moet aanvaarden of verwerpen.

Daarom mijn vraag hoe de venootschap wordt gewaardeerd.
De ontvanger zal de venale waarde berekenen. Maar wat beschouwen ze als de venale waarde van een vennootschap?

Je zegt dat ze de balans en de jaarrekening als basis gebruiken.

Maar wordt de belastbare basis dan genomen op het balanstotaal, de netto contante waarde van de cashflows, de netto contante waarde van de winst, een combinatie,...?

In mijn geval heeft de vennootschap een balanstotaal van +- 2.500.000 Euro, een cashflow van +-175.000 Euro, winst van 50.000 Euro.
Afhankelijk van de methode kom je dus een enorm verschil uit qua waardering.

Heeft er iemand een idee hoe de fiscus de waardering aanpakt?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”