Erfenis halfbroer

dufour
Topic Starter

Erfenis halfbroer

#1 , 28 jun 2009 10:50

In 1991 overleed mijn halfbroer tengevolge van een werkongeval.
Wij hadden dezelfde moeder maar een verschillende vader.
Nu las ik onlangs dat wanneer een persoon sterft zonder kinderen of vrouw,zijn eigendom naar de ouders gaat en een deel naar de broers of zussen. Ik las ook van het moment dat je één ouder gemeenschappelijk hebt,je aanspraak kan maken op een deel v/d erfenis,weliswaar minder dan een eigen zus.
Nu zit het zo dat zijn vader(mijn stiefvader dus) toentertijd beweerde niks te hebben ontvangen van de verzekering van zijn werk.Wel heeft hij mijn overleden halfbroer 's nieuwe auto in gebruik genomen.Na +/- 6 jaar heeft mijn halfzus hem dan gekregen.
Zelfs onze eigen moeder beweert niks te hebben ontvangen.
Kan dit zomaar en was die wet van nu,ook van toepassing in 1991? Ik bedoel,als je sterft tengevolge van een werkongeval,de verzekering toch een vergoeding betaald???
Een paar maand voor zijn dood had ik hem +/- 40.000 Bfr geleend om zijn wagen te laten herstellen. Hij kwam toen net uit het leger en zat een beetje krap bij kas.
Nooit heb ik da geld teruggezien alhoewel beide ouders wisten dat hij van mij dit geld had geleend.
Indien mogelijk,zou ik dit graag willen uitzoeken via deze weg.

mvgr,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 jun 2009 12:16

“Art.751.Indien vader en moeder van de persoon die zonder nakomelingschap gestorven is, hem hebben overleefd, worden zijn broeders en zusters of zij die hun plaats vervullen, slechts tot de helft van de nalatenschap geroepen. Zij worden tot drie vierden geroepen, indien alleen de vader of de moeder hem heeft overleefd. Art.752. De verdeling van de helft of van drie vierden, die volgens het vorige artikel aan de broeders of zusters te beurt vallen, geschiedt onder hen in gelijke delen, indien zij allen dezelfde ouders hebben; indien zij niet dezelfde ouders hebben, wordt hetgeen zij erven in twee gelijke delen verdeeld tussen de vaderlijke en de moederlijke lijn van de overledene; volle broeders en zusters erven in beide lijnen, halve broeders en zusters van moederszijde en die van vaderszijde, ieder slechts in hun lijn; zijn er enkel broeders of zusters van één zijde, dan erven dezen alles, met uitsluiting van alle andere bloedverwanten van de andere lijn.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.15.§ 1. De vader en de moeder van de getroffene die op het tijdstip van het overlijden noch echtgenoot, noch wettelijk samenwonende partner, noch rechthebbende kinderen nalaat, ontvangen ieder een lijfrente gelijk aan 20 % van het basisloon. Art.17.De broeders en zusters van de getroffene die geen andere rechthebbenden nalaat ontvangen ieder een rente gelijk aan 15 pct. van het basisloon, zonder dat het totaal 45 pct. van dit loon mag overschrijden”(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet).

Wat u aan uw broer uitleende kan u verhalen op diens nalatenschap mits het bestaan en de omvang van die lening te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dufour
Topic Starter

#3 , 30 jun 2009 23:53

Dit is alvast een begin. Moet ik me nu aanmelden bij zijn werkgever van toen? Is hij verplicht mij alle gegevens door te geven?
Of moet dit allemaal gebeuren via een advocaat?
Alvast bedankt voor het antwoord.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”