Beste forumlezer,
Ik heb een vraag over mijn rechten in verband met de erfenis van mijn vader. Excuses voor het lange verhaal, maar ik denk dat alle informatie relevant is.
Ik ben Nederlander, woon in Nederland en ben geboren in 1987. Mijn moeder was niet getrouwd met mijn vader en mijn vader heeft mij niet erkend. Ik heb wel altijd contact gehad met hem. Mijn vader is in 2001 plotseling overleden, hij was Nederlander maar woonde op dat moment in België. Ik heb een halfbroer (ook Nederlander en woont in Nederland) met wie ik pas contact heb gekregen na de dood van mijn vader en die daarvoor niet van mijn bestaan wist en een (al voor mijn geboorte) overleden halfzus .Met mijn halfbroer heb ik sindsdien af en toe contact gehad, maar nu niet meer.
Mijn halfbroer heeft na het overlijden van mijn vader de nalatenschap geregeld. Mijn moeder had mijn broer verteld dat mijn vader haar verteld had dat hij voor mij dingen financieel had geregeld. Mijn broer heeft het met de notaris nagezocht, maar mijn vader bleek niets op papier gezet te hebben (mijn moeder en ik zijn daar verder niet bij betrokken geweest). Ik heb dus niets van mijn vader gehad, ook geen persoonlijk aandenken. Mijn moeder dacht dat ik nergens recht op had omdat ik niet erkend ben, en ze was al blij dat ik contact had met mijn (half)broer. Omdat ik toen pas 13 was heb ik er toen zelf nooit over nagedacht of ik nog recht had op een deel.
Nu las ik in een Nederlandse krant dat ook niet-erkende kinderen recht hebben op een deel van de erfenis. Ik heb al contact hierover opgenomen met mijn broer. Hierin ontkent hij niet dat ik inderdaad een halfbroer van hem ben verder blijkt dat de afhandeling van de nalatenschap onder het Belgische recht is afgehandeld. Hij heeft in zijn brieven een bedrag genoemd waaruit de erfenis volgens hem bestond, ik kan echter niet geloven dat dit het werkelijke bedrag is. Dit gebaseerd op de eigendommen van mijn vader en wat mijn broer hierover zelf verteld heeft voordat ik aanspraak wilde maken op de erfenis.
Mijn vraag is nu of en zo ja op welk deel ik recht heb op deze nalatenschap. Ook wil ik graag weten of ik de stukken van de notaris kan inzien om bijvoorbeeld te weten te komen hoe groot de erfenis is. En verder wil ik graag weten of er een verjaringstermijn is.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!