onverdeeldheid - recht op een huurvergoeding ?

pol 22
Topic Starter

onverdeeldheid - recht op een huurvergoeding ?

#1 , 23 jun 2009 11:35

halo forumlezer,

onze beide ouders zijn al een tijd overleden.

wij (mijn zus en ik) zijn intussen in onverdeeldheid voor het ouderlijke huis.
mijn zus heeft altijd in dat huis gewoond, en is er na de overlijdens in blijven wonen.

ik ga nu de stappen zetten om uit de onverdeeldheid te treden.

mijn vraag nu : is er een rechtsgrond dat mij een recht verleend op een "huurvergoeding" voor het genot dat zij intussen (na de overlijdens) van het ouderlijke huis heeft gehad ?

alvast dank !

p.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jun 2009 10:07

Sedert het overlijden van uw beide ouders bezet uw zus uw deel van het ouderlijk huis zonder recht of titel,tenzij uw ouders haar bij contract of testament zulke titel verschaften.

U kan uw zus, zo nodig aangetekend, meedelen dat u dit bezetten niet meer gedoogt,tenzij zij u daarvoor vergoedt(=halve huurwaarde).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wolf2

#3 , 25 jun 2009 12:46

(Men leert altijd bij: bericht geschrapt)
Laatst gewijzigd door wolf2 op 25 jun 2009 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2009 13:15

Zie Cass. 4 mei 2001, rolnummer C.97.0430.N
"De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed (art. 577-2, par. 3 B.W.)."

Het toepasselijk artikel 577bis BW werd als artikel 577-2 vernummerd bij artikel 1 W. 30 juni 1994.

Brussel (7e k. S) 12 juni 2003, Rev.not.b. 2004, afl. 2973, 146.
De toelating om ten precaire titel te bewonen houdt niet het recht in om ter kosteloze titel te bewonen.

Als degene die de in de woning woonde beweert dat overeengekomen was dat hij/zij hiervoor niet diende te betalen, draagt deze daarvan te bewijslast.

De rechtsgrond is dus art. 577-2, § 3, B.W.: De mede-eigenaar heeft deel in de rechten en draagt bij in de lasten van de eigendom naar verhouding van zijn aandeel.

scorpioen

pol 22
Topic Starter

#5 , 25 jun 2009 22:46

scorpioen,

dank voor dit antwoord !

pol.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”