verwerping erfenis

kkf
Topic Starter

verwerping erfenis

#1 , 23 jun 2009 12:55

Even mijn situatie uitleggen

Begin 2007 is mijn oom gestorven, was gescheiden met 1 zoon. Deze had dadelijk de erfenis verworpen. Toen is dat overgegaan naar mijn moeder met haar broer en zus en moeder. December 2007 komt mijn moeder te sterven.
Mijn vader moest iets terug krijgen van belastingen, maar dat werd ingehouden. Toen verder beginnen te zoeken en te weten gekomen dat er massa's schulden waren. In november 2008 zijn we toen die erfenis gaan verwerpen van mijn oom. Maar nu kregen we een dwangbevel van de belastingen voor betaling van persoonsbelasting en dit van de jaren 90. Ik heb zelf nooit iets betaald van die schulden maar mijn moeder en familie wel. Ooit iets van een 50 euro per persoon. Erf ik dat nu ook allemaal of kunnen ze mij niets doen omdat ik dat ben gaan verwerpen?

alvast bedankt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 jun 2009 17:25

Ik kan nergens lezen dat uw moeder de erfenis van haar broer verworpen heeft tijdens haar leven.
Bijgevolg mag iedereen haar beschouwen alsof ze heeft aanvaard, zolang ze echter niets ontvangt of aanneemt of meeneemt of iets tekent in zijn naam of deelt in de bankrekening enz. kan ze nog altijd verwerpen.
Aangezien ze overleden is, kunnen nu haar erfgenamen dat ook nog altijd doen en blijkbaar is dat gebeurd.
Maar ik denk niet dat de griffier zich veel vragen moet stellen: wie komt verwerpen, verwerpt (ook als was er eerder al aanvaarding; die griffier kan dat niet weten).

Als uw moeder schulden betaalde van nonkel in haar hoedanigheid van erfgenaam (met andere woorden: ze deed dat omdat ze zich als erfgenaam zag en gedroeg (*) ), dan heeft ze aanvaard en is uw verwerping van nonkels erfenis zinloos geweest.
U kunt enkel nog de erfenis van moeder verwerpen (tenzij U die al aanvaard heeft).

Aanvaarding blijkt uit een handeling; niet uit een verklaring.

(*): men kan ook iemands schulden betalen zonder dat men zich erfgenaam voelt. Ik kan bvb. de erfenis van mijn pa verwerpen en de week nadien zijn schulden bij de kapper betalen; omdat ik diene mens ken en ik daar gewoon zin in heb. Dat maakt mij geen erfgenaam: dat is een vrijwillige betaling.

Zeer delicate zaak: graag ook advies van anderen?

j.demoor

#3 , 25 jun 2009 10:09

“Art.778.De aanvaarding kan uitdrukkelijk of stilzwijgend geschieden :...zij geschiedt stilzwijgend, wanneer de erfgenaam een daad verricht die noodzakelijk zijn bedoeling om te aanvaarden insluit en die hij slechts in zijn hoedanigheid van erfgenaam bevoegd zou zijn te verrichten. Art.779.Daden die alleen dienen tot bewaring, toezicht of voorlopig beheer, zijn geen daden van aanvaarding van de nalatenschap, indien daarbij de titel of de hoedanigheid van erfgenaam niet is aangenomen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb zelf nooit iets betaald van die schulden maar mijn moeder en familie wel.’ houdt niet noodzakelijk de bedoeling in om te aanvaarden en evenmin dat daarbij de hoedanigheid van erfgenaam is aangenomen.

Indien de Fiscus het tegendeel beweert,dan moet hij dit ook bewijzen.

“Art.781.Wanneer hij aan wie een nalatenschap is opgekomen, overleden is zonder die te hebben verworpen of zonder ze, hetzij uitdrukkelijk, hetzij stilzwijgend, te hebben aanvaard, kunnen zijn erfgenamen de nalatenschap uit zijnen hoofde aanvaarden of verwerpen.”(B.W.).

U kan in dat geval,als moeders erfgenaam,de nalatenschap van uw oom uit haren hoofde verwerpen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

kkf
Topic Starter

#4 , 25 jun 2009 11:39

Bedankt voor de reacties!!

Ik ben het voor mijzelf en mijn zus gaan verwerpen. Wou het ook in naam van mijn moeder verwerpen maar dit aanvaarde de griffie niet. Dit zou schriftvervalsing zijn. Maar we hebben dus verworpen. Ik hoop dat dit alles inorde komt..........

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”