schoonvader overleden en kleinkinderen

wat nu
Topic Starter

schoonvader overleden en kleinkinderen

#1 , 20 jun 2009 16:31

Mijn echtgenoot is reeds lang overleden en wij hadden samen 2 kinderen. Nu is hun grootvader, de vader van mijn overleden man, gestorven maar hun grootmoeder, de moeder van mijn overleden man, is nog in leven.
Er zijn geen onroerende eigendommen en er is geen huwelijkscontract of testament.

Mijn schoonmoeder heeft nog kinderen uit een eerder huwelijk die, hoe kan het ook anders, op hun achterste benen gaan staan vanaf het moment dat er nog maar gesproken wordt over het eventuele erven van mijn kinderen. Nochtans hebben zij er, toen hun eigen vader stierf, niet aan gedacht om hun erfenis met mijn overleden man te delen. Mijn half-schoonbroers en -zusters beweren nu dat mijn kinderen hun moeder zonder geld zetten indien zij hun deel zouden opvragen. Maar moeten zij dit opvragen of hebben zij er gewoon onmiddellijk recht op?

Voor zover ik weet, treden mijn kinderen, die inmiddels meerderjarig zijn, als erfgenamen in de plaats van hun vooroverleden vader.

Krijgen mijn kinderen onmiddellijk het deel van de roerende erfenis dat normaal gezien naar hun vader zou gaan of moeten zij wachten tot ook hun grootmoeder komt te overlijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 20 jun 2009 18:51

Het gemeenschappelijk vermogen van die grootouders moet verdeeld worden in 2 (wellicht zit alles wat die mensen bezitten in dat gem. vermogen).

De ene helft is 100% van grootmoeder.
De andere helft gaat als volgt: het vruchtgebruik naar de grootmoeder, de blote eigendom naar de kinderen van grootvader (of, zoals U terecht zegt, naar de kleinkinderen als er al een zoon is overleden).

De kinderen die alleen van grootmoeder zijn, erven niets.

De kleinkinderen erven wel alleen blote eigendom: dat wil zeggen dat het geld op een speciale rekening komt op hun naam maar dat alle interesten 'afgeroomd' worden en naar een rekening van grootmoeder gaan. Dat is vruchtgebruik op geld.

Grootmoeder kan anderzijds niets ontvangen van het kapitaal zelf.

Voor één zaak moet U opletten: in dat gemeenschappelijk vermogen mogen geen dingen ingebracht zijn die van grootmoeder zelf waren (eigen goederen). Als dat wel zo is, kan het zijn (afhankelijk van de grootte) dat er niet verdeeld wordt in 2 gelijke helften.
Het gemeenschappelijke vermogen mag dus alleen maar bestaan uit loon of pensioen of interesten op eigen geld van NA hun huwelijk.
Als ze alle zichtrekeningen 'ineen gesmolten hebben, dan is er inbreng geweest.

wanton

#3 , 20 jun 2009 18:55

Uw kinderen erven samen wat uw man zou geerfd hebben : de blote eigendom van (een kindsdeel van ) grootvaders nalatenschap. Grootmoeder houdt het vruchtgebruik.Voor onroerende goederen is er geen probleem : dat wordt genoteerd bij de Registratie zonder dat U er verder iets voor moet doen.
Voor de roerende goederen zoals het geld en de effecten moet je zelf één en ander organiseren. Uw kinderen kunnen dat eisen = men laat ieders deel blokkeren op de bank op naam van de erfgenaam met de melding van het vruchtgebruik voor grootmoeder. Dit duurt zolang deze leeft en pas daarna kunnen de kinderen vrij beschikken over het geld. Maar ze zullen het bekomen. Dit is niet meer dan de wettelijke regeling en zelfs aangewezen bij 'twee soorten' kinderen. Zij moeten dit zo vragen aan de notaris.
Indien ze alles aan de grootmoeder laten , kan het zijn dat ze hun deel nooit bekomen Of ze betalen successierechten op hun eigen geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wat nu
Topic Starter

#4 , 21 jun 2009 10:17

Alvast heel erg bedankt voor de snelle reacties!

Uiteraard blijven er vragen komen in deze situatie.

Het is toch wel zo dat grootmoeder, die sowieso de helft van het gemeenschappelijke vermogen behoudt, nog mee deelt in de andere helft?
Dat betekent dat mijn kinderen samen recht hebben op 1/4 van het gemeenschappelijk vermogen?

En dan het volgende: wat met buitenlandse rekeningen?
Hoe kom ik te weten wat het saldo daarvan was?
Ik weet dat er of vlak voor of op de dag van het overlijden zelf een aanzienlijke som geld in Frankrijk is afgehaald.
Wat moet ik daarvoor doen?
De familie weigert om hierover te praten en probeert om alles voor ons te verbergen.

Stel dat mijn schoonmoeder later in een rusthuis belandt en die rekeningen niet kan betalen. Zijn mijn kinderen dan ook nog onderhoudsplicht verschuldigd?

Ik heb een heel naar gevoel bij deze hele situatie omdat we het verwijt krijgen dat we op het geld uit zijn. Maar ik vind dat dit correct en eerlijk moet geregeld worden omdat dat het recht van mijn kinderen is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”