Mijn echtgenoot is reeds lang overleden en wij hadden samen 2 kinderen. Nu is hun grootvader, de vader van mijn overleden man, gestorven maar hun grootmoeder, de moeder van mijn overleden man, is nog in leven.
Er zijn geen onroerende eigendommen en er is geen huwelijkscontract of testament.
Mijn schoonmoeder heeft nog kinderen uit een eerder huwelijk die, hoe kan het ook anders, op hun achterste benen gaan staan vanaf het moment dat er nog maar gesproken wordt over het eventuele erven van mijn kinderen. Nochtans hebben zij er, toen hun eigen vader stierf, niet aan gedacht om hun erfenis met mijn overleden man te delen. Mijn half-schoonbroers en -zusters beweren nu dat mijn kinderen hun moeder zonder geld zetten indien zij hun deel zouden opvragen. Maar moeten zij dit opvragen of hebben zij er gewoon onmiddellijk recht op?
Voor zover ik weet, treden mijn kinderen, die inmiddels meerderjarig zijn, als erfgenamen in de plaats van hun vooroverleden vader.
Krijgen mijn kinderen onmiddellijk het deel van de roerende erfenis dat normaal gezien naar hun vader zou gaan of moeten zij wachten tot ook hun grootmoeder komt te overlijden?