Overlijden zus - moeder als

Sandraf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overlijden zus - moeder als

#1 , 17 jan 2019 16:54

Beste,

Even een situatieschets:
Het gaat helaas niet goed met de gezondheid van mijn zus en we weten dat ze kortelings afscheid zullen moeten nemen.
Mijn zus is alleen, niet getrouwd, niet samenwonend, geen kinderen. We zijn uit een gezin met twee kinderen. Papa is al lang overleden maar mama is nog in leven.
Als ik het goed heb zou ik dan 3/4 erfenis en mama 1/4. Omdat ik als zus zoveel erfenisrechten zou moeten betalen hebben we in overleg besloten dat ze een eigenhandig geschreven testament geschreven heeft waarin ze alles aan mama nalaat.
Kan dit? ...en is dit voor de erfbelasting de voordeligste oplossing?

Het gaat niet over schatten hoor. Mijn zus is altijd alleenstaande geweest en heeft maar een heel klein beetje spaargeld MAAR wel nog een eigen huis (rijhuis, geen villa)
Het huis zouden we dan verkopen.
Eventueel kan mama dan een gedeelte schenken aan mij... met eerst haar erfbelasting en nadien schenkbelasting zijn we nog voordeliger af dan dat ik zou erven...

Ik ben nu ook al aan het uitzoeken hoe ik dan voor mama de nalatenschap moet indienen: moet ik mezelf daarin ook vermelden als erfgenaam ? En dan later in het stukje ‘wilsbeschikking’ me noteren als uitgesloten erfopvolger? Moet ik dan mee onderteken?

Alvast bedank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jan 2019 17:34

Dat kan, u bent zelfs geen reservatair erfgenaam.
Aangezien geen erfgenaam hoeft u zelf geen aangifte te doen, enkel uw moeder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sandraf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2019 18:33

Dank je wel voor je snelle reactie

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2019 23:03

Dit kan zeker en is een goedkope, snelle oplossing om veel erfbelasting te besparen. We noemen dit het 'vrijgezeltestament'. Alles aan de ouders geven.
Moest je genoeg tijd hebben, zou ze ook haar woning kunnen schenken aan je moeder. Dat is fiscaal nog iets beter. Maar goed, met dat testament sta je al ver.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 jan 2019 23:06

Het gaat niet over schatten hoor. Mijn zus is altijd alleenstaande geweest en heeft maar een heel klein beetje spaargeld MAAR wel nog een eigen huis (rijhuis, geen villa)
Triest nieuws :(

De tarieven voor schenkingen onroerend goed:
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... n#Tarieven

Afhankelijk van de geschatte waarde van haar huis, kan het misschien interessant zijn om je een deel daarvan te schenken
Vanaf 250K aan je moeder, is het 18%
Terwijl er tot 150K aan jou maar 10% is

Dat is een potentiele winst, des te hoger naarmate de verkoopsprijs dichter naar 400K gaat

En als het aandeel van je moeder vermindert, vermindert dat nadien ook de schenkings- en of erfenisrechten ...


Het mag misschien cru klinken, maar je moet ook uitkijken naar wat je moeder jou ooit gaat nalaten
Te bekijken ifv haar leeftijd en financiële toestand uiteraard, maar schenken is interessanter dan erven ...

Sandraf
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2019 19:36

Nogmaals dank je wel! Doet deugt om er niet alleen voor te staan.
Om het huis nog te schenken hebben we vermoedelijk niet meer genoeg tijd...en ik durf er ook niet altijd over te beginnen tegen haar. Zal denk ik wel meevallen omdat het huis geen super hoog bedrag zal halen.

Misschien nog een bijkomende vraag. Iemand wees me op de erfenis sprong die recentelijk mogelijk is gemaakt. Kan dit enkel als een ouder erft van een grootouder en het wegschenkt aan zijn kind? Of maakt het niet uit van wie de erfenis afkomstig is maw zou het ook in dit geval kunnen? ( of is dat teveel verwacht...)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 jan 2019 20:08

Dat is ten gunste van de kleinkinderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”