Schenken of ?

Kevin.audiau
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schenken of ?

#1 , 17 jan 2019 11:08

Mijn grootmoeder langs vaders kant zit in een rusthuis en heeft nog een woning.
Mijn ouders zijn reeds overleden en mijn grootvader langs vaders kant ook,ikzelf heb nog een broer en een halfzus die laatste is van mijn vaders kant.
Mijn grootmoeder zou graag haar eigendom aan mij en mijn broer schenken omdat mijn halfzus haar moeder anders toch het geld voor zichzelf gaat houden en zo mijn halfzus niets heeft ( heeft dit al met mijn vader zijn erfenis en van een verre tante gedaan) .
Mijn grootmoeder vind dit heel spijtig dat dit zo moet lopen nu is haar vraag wat kunnen we het best doen?
Haar woning laten schenken aan mij en mijn broer?
Haar woning nu verkopen en het geld verdelen?
Maar denk in beide gevallen dat we bij haar overlijden toch een deel zullen moeten teruggeven aan mijn halfzus of niet?


Mvg,kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 17 jan 2019 22:01

Als grootmoeder sterft erven haar kinderen. Als uw vader (zoon van uw grootmoeder) enige zoon is gaat de volledige erfenis naar hem. Omdat hij al overleden is erven jij, je broer en de stiefzus (die een kind van je vader was doch niet van uw moeder) in plaatsvervanging elk een derde. De moeder van de stiefzus valt hier volledig buiten.

Als de moeder van uw stiefzus uw stiefzus haar deel van de vorige erfenis ingepikt heeft heeft ze dat gepikt - misschien op basis van aanwending van de erfenis voor haar opvoeding (wat mag binnen de redelijkheidsgrenzen). Als het over grote bewijsbare sommen ging kan ze juridische stappen overwegen om dit terug te claimen.

Als uw stiefzus meerderjarig is heeft haar moeder met de erfenis niets meer te maken.

Uw grootmoeder kan het huis in blote/volle eigendom aan jullie drie elk een derde schenken. Onroeren goed schenken is iets goedkoper qua registratiekosten dan de successierechten. Uw grootmoeder moet natuurlijk nog wilsbekwaam zijn. Als uw grootmoeder na schenking onvoldoende middelen overheeft voor het rusthuis dan zullen jullie moeten bijspringen (niet het OCMW)

Bovenstaande in de veronderstelling dat ik de stamboom correct gelezen heb.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”