Hoe schenking van kinderen gelijkstellen

stvmulde
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe schenking van kinderen gelijkstellen

#1 , 15 jan 2019 00:39

Enkele weken geleden kwam mijn oudste dochter ons vragen of ze de bouwgrond die mijn man en ik in het bezit hebben mocht hebben om daar samen met haar vriend een huis op te bouwen. De grond werd vorig jaar geschat op €177.000 en zij of haar vriend kunnen mijn andere dochter helaas zelf niet uitkopen, omdat zij niet zoveel kunnen lenen bij de bank.

Onze andere dochter die twee jaar jonger is, zou ook graag het nest verlaten, dus zoeken wij een gepaste manier om haar net als haar zus hier bij te helpen. Wij hebben enkele jaren geleden een appartement gekocht om onze oude dag in te slijten, maar dat moet nu nog 4 jaar afbetaald worden. Wat ons aangeraden werd, is om een deel van het appartement ter waarde van €177.000 te schenken aan onze jongste dochter, maar dit kan pas binnen 4 jaar wanneer het volledig afbetaald is. Het appartement wordt overigens geschat op €268.000 tot €275.000.

Onze jongste dochter heeft hier helaas nu niets aan, aangezien zij die hulp zeker nu kan gebruiken en niet nog 4 jaar hoeft te wachten. Wij kunnen haar tevens niet gratis laten wonen in het appartement in tussentijd, want dan komen we zelf niet meer rond om onze lening af te betalen.

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat onze jongste dochter niet benadeeld wordt omdat zij 2 jaar langer op een schenking moet wachten dan haar zus?
En wat als we het appartement schenken binnen 4 jaar en het wordt verhuurd aan een derde? Wat gebeurt er met het huurgeld? Wordt dit dan verdeeld onder onze jongste dochter en ons volgens de verhouding van eigendomsbezit? En wat als wij op onze oude dag hier willen intrekken? Dienen wij dan huurgeld aan onze dochter te betalen?

Alvast bedankt voor jullie respons!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jan 2019 11:01

Als u kind 2 een aantal jaar later een schenking doet dan verhoogt u voor dat kind de schenking met de indexverhoging gedurende dat aantal jaren. Daardoor zijn beide schenkingen volgens de nieuwe wetgeving gelijkwaardig.
Ja ze heeft dan recht op een proportioneel deel van de verhuuropbrengsten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 jan 2019 18:16

Mag ik hopen dat uw oudste dochter gaat trouwen met haar vriend. Want anders raad ik hem af mee te tekenen of te investeren in haar grond en huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2019 00:15

Het simpelste zou zijn om de bouwgrond te verkopen en de opbrengst elk voor de helft te schenken aan de dochters. Tenzij u genoeg spaargeld heeft staan om een schenking van 177.000 euro te doen aan de jongste dochter (waarschijnlijk niet).

Het alternatief is zoals voorgesteld de grond schenken aan de oudste dochter en dan binnen 4 jaar een gelijkwaardige schenking (incl. indexatie) van een aandeel in blote eigendom in het appartement aan de jongste dochter. Dit is best in blote eigendom zodat u nog kan intrekken in het appartement op uw oude dag. Dat belang primeert boven de successieplanning voor uw dochters. U moet altijd eerst aan uzelf denken.

Uw jongste dochter komt er in dit scenario wat bekaaid van af. Ze krijgt ongeveer 60% blote eigendom in een appartement en zal misschien nog 25 jaar moeten wachten tegen dat u overlijdt. Pas dan zal ze eindelijk haar aandeel kunnen liquideren en een voordeel halen uit de schenking. Ondertussen heeft haar oudere zus al vele jaren kunnen genieten van een mooie woning op een gratis perceel bouwgrond. Zij heeft een echte start, een economisch voordeel, gekregen in haar leven. De jongste zus ... niets.

Vandaar dat verkopen beter zou zijn om de gelijkheid te bewaren. Ze krijgen dan elk een groot bedrag om in te brengen bij de aankoop van hun droomhuis.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”