Verkoop onroerend goed

W30
Topic Starter

Verkoop onroerend goed

#1 , 19 jun 2009 12:44

Mijn moeder is vijf jaar geleden overleden. Zij en mijn vader waren eigenaar van een handelspand met appartementen (niet de gezinswoning). Mijn vader wil nu alles verkopen. Waar hebben wij (de kinderen) recht op? Ze waren getrouwd met scheiding van goederen.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 19 jun 2009 15:15

waren zij elk voor de helft eigenaar van dat goed?

W30
Topic Starter

#3 , 19 jun 2009 15:41

Ja, waren allebei voor de helft eigenaar

Reclame

3399AAaa

#4 , 20 jun 2009 07:37

ik veronderstel dat er geen testament, noch huwelijkscontract bestond.

in dat geval bestaat er geen gemeenschappelijk huwelijksvermogen. er bestaan slechts twee vermogens: dat van uw vader en dat van uw moeder.

voor dit goed geldt dan dat het in onverdeeldheid was en dat u sinds het overlijden van uw moeder geen verdeling van haar erfenis heeft opgevorderd, maar dat u toestond dat uw vader het genot van de goederen had.

de helft van het goed is alvast van uw vader en de opbrengst daarvan is voor hem;
de andere helft komt toe aan de erfgenamen: hoeveel kinderen zijn er?

wolf2

#5 , 20 jun 2009 07:57

"ik veronderstel dat er geen testament, noch huwelijkscontract bestond."

Tekst: Ze waren getrouwd met scheiding van goederen.

Iedereen heeft wel eens een slechte dag.

"en dat u sinds het overlijden van uw moeder geen verdeling van haar erfenis heeft opgevorderd, maar dat u toestond dat uw vader het genot van de goederen had."

Opvorderen van de verdeling van een erfenis? Door een erfgenaam-blote eigenaar? (geen legataris dus)
Welk beestje is dat?

Toestaan dat iemand het genot heeft van een zaak? Als die de vruchtgebruiker is?
Zelfde vraag?

Zoals gezegd, iedereen heeft wel eens een slechte dag.

W30
Topic Starter

#6 , 20 jun 2009 13:00

We zijn met 3 kinderen. Wordt de helft van mijn moeder dan gedeeld door drie of is er ook nog een stuk voor mijn vader bij?

j.demoor

#7 , 20 jun 2009 13:53

‘Ze waren getrouwd met scheiding van goederen.‘ en ‘ Zij en mijn vader waren eigenaar van een handelspand’ houdt in dat dit handelspand in onverdeeldheid toebehoorde aan vader en moeder.

Bij moeders overlijden blijft vader dan volle eigenaar van zijn helft en erft het vruchtgebruik van moeders helft,terwijl moeders kinderen er de blote eigendom van erven.

Vader kan dus dit handelspand niet verkopen zonder instemming van moeders kinderen.

Stemmen moeders kinderen hiermee in dan gaan vruchtgebruik en blote eigendom over van het handelspand op de koopsom,tenzij alle verkopers overeenkomen dit in volle eigendom om te zetten. De waarde van vaders vruchtgebruik dient dan berekend in functie van zijn leeftijd. Hierbij kan onder meer toepassing gemaakt worden van de methode Ledoux = http://users.telenet.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf op man à 4%
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

W30
Topic Starter

#8 , 20 jun 2009 14:25

Bedankt voor de antwoorden.

Wij zijn akkoord voor te verkopen. Als mijn vader akkoord is voor mijn moeder haar deel gewoon te verdelen onder de kinderen kan dit dan of moet hij altijd zijn deel hebben? Zijn er gevolgen (belastingen ofzo) als hij het deel van mijn moeder gewoon verdeeld onder de drie kinderen?

Mvg

3399AAaa

#9 , 20 jun 2009 15:35

"ik veronderstel dat er geen testament, noch huwelijkscontract bestond."

Tekst: Ze waren getrouwd met scheiding van goederen.

JA SORRY, SERIEUZE SLAAPKOP: ik bedoelde dat er bv. bij huwelijkscontract (naast scheiding van goederen) alsnog iets bijkomend is overeengekomen, zoals bv. schenking.

Iedereen heeft wel eens een slechte dag.

"en dat u sinds het overlijden van uw moeder geen verdeling van haar erfenis heeft opgevorderd, maar dat u toestond dat uw vader het genot van de goederen had."

Opvorderen van de verdeling van een erfenis? Door een erfgenaam-blote eigenaar? (geen legataris dus)
Welk beestje is dat?

SORRY, hier bedoelde ik dat idd nog geen v-v was gestart en dat hij nog steeds zijn vruchtgebruik uitoefende.

Toestaan dat iemand het genot heeft van een zaak? Als die de vruchtgebruiker is?
Zelfde vraag?

Zoals gezegd, iedereen heeft wel eens een slechte dag.
EXCUUS, indien onduidelijk, zal in 't vervolg zorgen dat ik eerst wakker ben...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”