fictieve situatie

sabinetje
Topic Starter

fictieve situatie

#1 , 15 jun 2009 11:52

Stel :

X is gehuwd met man, die geen kinderen heeft;
Zijn vader(alleenstaand) leeft nog, haar man overlijdt eerst.
De erfenis gaat dan toch volledig naar zijn broer.(man had 1 broer)

Omdat er in de familie zo'n geval zich heeft voorgedaan en de weduwe van de eerstoverledene heeft toch een deel van de erfenis gekregen, hoe kan dat?? Is dit door dat er een soort huwelijkscontract was?

Mvg,
Appel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 jun 2009 12:20

Een gehuwde man zonder kinderen moet goed vooruitkijken, net zoals elke gehuwde die geen kinderen heeft.

Men denkt: de vrouw zal dan toch alles erven... maar dat is niet zo. De man kan immers nog EIGEN goederen bezitten (meestal onroerend; bijna altijd uit een erfenis of een schenking). Van die eigen goederen gaat de blote eigendom naar (in dit geval) de broer en de vader; de vrouw krijgt het vruchtgebruik.
U vermeldt enkel de broer: misschien verwierp de vader de erfenis.

(dit antwoord is wat het is; de gegevens zijn niet erg uitgebreid)

sabinetje
Topic Starter

#3 , 15 jun 2009 15:49

Hoi,

Ik bedoelde dat de echtgenoot (zonder kinderen) eerst stierf en daarna zijn vader en dat de weduwe van de zoon toch een deel erfde van de schoonvader. Ik vind dit raar. Ik dacht dat de volledige erfenis dan naar de broer van de echtgenoot ging omdat dat de enige wettelijke erfgenaam was.

Mvg,
Appel

Reclame

wanton

#4 , 15 jun 2009 16:39

Ik vermoed dat dit iets is zoals ik onlangs meemaakte in mijn omgeving.

Wanneer de moeder overleden is , heeft de zoon waarschijnlijk een deel verkregen : vb. de blote eigendom van 1/2 van de helft van de woning , terwijl vader het vruchtgebruik behield.
Wanneer nu de zoon komt te overlijden , heeft zijn vrouw recht op het vruchtgebruik van dit deel van het huis , maar dat zit nog bij vader.
Wanneer deze nu sterft , komt dit vruchtgebruik bij haar als uitwerking van de nalatenschap van haar man. Zij erft dit dus niet van haar schoonvader.
Indien de man geen testament gemaakt heeft , gaat de blote eigendom terug naar zijn broer. Maar bij testament , bekomt de vrouw 1/4 van het huis van haar schoonouders , maar als uitwerking van de erfenis van haar man. In de erfenis van vader deelt zij niet mee , dus de helft van vaders deel in de woning gaat naar de broer.
Wanneer het huis zou verkocht wordn , moet de schoondochter haar akkoord geven en de tegenwaarde van haar deel ( minstens VG ; misschien VE) van 1/4 van het huis ontvangen.
Maar nogmaals : dit is de uitwerking van de erfenis van de man , niet van schoonvader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”