Schenking van huis

superdiallo
Topic Starter

Schenking van huis

#1 , 05 jun 2009 15:01

Mijn moeder zou haar huis willen schenken aan mijn zus die nog in het ouderlijke huis woont. Ik ben woon reeds ergens anders. Het huis heeft een waarde van 250.000€. Hoe kunnen we dit het beste regelen? Wat zijn de kosten die hieraan zijn verbonden? Wat zou ik krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 jun 2009 18:06

Om nu of later geen problemen te krijgen tussen de kinderen en om alles wettelijk te laten verlopen , is het steeds het beste dat de kinderen hetzelfde en evenveel krijgen bij een schenking.
De aan te bevelen werkwijze in dit geval is het volgende : moeder schenkt het huis in onverdeeldheid aan de beide kinderen samen. Daarna koopt de zus haar broer uit. De schenkingsrechten en registratierechten(1%) blijven dan beperkt. Er kan dan wel rekening gehouden worden met bepaalde situaties , vb. moeder blijft inwonen.
U spreekt van het ouderlijke huis. Is vader overleden? Dan zou het kunnen dat de kinderen al een deel van het huis bezitten , via vaders erfenis.

U moet wel een notaris inschakelen voor zo'n operatie. Die kan U de correcte situatie meedelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”