gaat verworpen erfenis tot aan kinderen van neven/nichten?

willem3
Topic Starter

gaat verworpen erfenis tot aan kinderen van neven/nichten?

#1 , 04 jun 2009 13:22

Ik heb het advies gekregen een erfenis te verwerpen daar het veel schulden zou bevatten. Nu vroeg ik me af of het wel nodig was, want het gaat om een broer (kinderloos) van een grootouder die overleden is. Als die zijn broers/zussen de erfenis verwerpen en op hun beurt de kinderen hiervan. Is het dan inderdaad nog nodig dat de kinderen daarvan ook nog verwerpen, want dat moet ooit toch stoppen?
Deze vraag omdat ik deze persoon niet ken en er geen contact meer is met die kant van de familie.
Worden mensen die moeten aanvaarden/verwerpen gecontacteerd door de notaris?
Alvast dank voor uw advies
Willem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 04 jun 2009 19:29

Wie kunnen allemaal erfgenaam zijn?

* zijn kinderen en diens nakomelingen (maar die bestaan niet)
* zijn broers en zusters en diens nakomelingen (kinderen, kleinkinderen, enz.)
* zijn tantes en nonkels en diens nakomelingen (kinderen, kleinkinderen, enz.)
* de tantes en nonkels van zijn ouders (maar die zijn wellicht dood).

Worden mensen die moeten aanvaarden/verwerpen gecontacteerd door de notaris?
Nee. Wel door de Ontvanger der successierechten.

willem3
Topic Starter

#3 , 04 jun 2009 19:57

geen tantes/nonkels meer in leven. als zijn broer dan de erfenis verwerpt, en daarop die zijn kinderen hetzelfde toen, komt het dan inderdaad tot bij de klein en achterkleinkinderen?

Reclame

wolf2

#4 , 05 jun 2009 11:22

Als broer verwerpt, dan moeten nadien diens kinderen verwerpen. En dan de kinderen van de kinderen. En als die bestaan, daar nog eens de kinderen van.

Pas als die "dichtste familie" uitgeput is, gebeurt hetzelfde met zijn neven en nichten (kinderen van de ooms en tantes) en opnieuw al hun nakomelingen.
Dat er geen ooms en tantes meer IN LEVEN zouden zijn, is van geen belang. Hun plaats wordt ingevuld door hun nakomelingen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”