erfenis indien vader hertrouwd was

likewise
Topic Starter

erfenis indien vader hertrouwd was

#1 , 04 jun 2009 08:41

Mijn vader is reeds 4 jaar overleden en was hertrouwd.
Nu enige maanden geleden sterft zijn moeder, zijn vader is reeds 20 jaar overleden, mijn vader was enige zoon.

Is het nu zo dat mijn stiefmoeder meedeelt in de erfenis of komt die volledig naar mijn broer en mezelf toe?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jun 2009 11:35

De erfenis van uw grootmoeder komt volledig toe aan u en uw broer.
Dat wil niet zeggen dat uw stiefmoeder niet zou delen in de totaliteit van goederen , als erfgename van uw vader.
Veel voorkomend geval : wanneer grootvader overleden is , heeft de zoon de blote eigendom geërfd van (een deel van) het huis van de grootouders , terwijl grootmoeder het vruchtgebruik behoudt. Wanneer de zoon sterft , bekomt zijn echtgenote (stiefmoeder ) het vruchtgebruik van zijn nalatenschap.Maar dat is er niet. Wanneer nu de oorspronkelijke vruchtgebruikster (grootmoeder) overlijdt , gaat het vruchtgebruik op grootvaders deel van de woning dat de zoon had , naar deze vrouw.
In het uiterste geval kan het dus zijn dat stiefmoeder het vruchtgebruik krijgt op de helft van de woning van de grootouders.
De stiefmoeder betaalt successierechten , maar deelt ook in de verkoopprijs van die woning , op basis van haar leeftijd.
Slechts als grootmoeder alleen eigenaar was van de woning , vb. na 'langst leeft , al heeft ', komt de stiefmoeder niet tussen.
Informeer U , eventueel via een notaris , bij de Registratie of het Kadaster.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

likewise
Topic Starter

#3 , 04 jun 2009 11:58

HArtelijk dank voor het duidelijke antwoord.

Reclame

likewise
Topic Starter

#4 , 04 jun 2009 12:08

Nog een vraagje.

Heeft de stiefmoeder dan ook recht op geld en kasbons van grootmoeder of gaat dat integraal naar mijn broer en mezelf?

Thanks

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”