Buiten erfdeel of niet?

petit beurreke
Topic Starter

Buiten erfdeel of niet?

#1 , 22 mei 2009 18:19

In wislbeschikking 1 stond geschreven:

"X heeft van mij een rekening gekregen met volledige volmacht die zijn eigendom is waarvoor hij aan niemand verantwoording hoeft te brengen om het bedrag. Indien er een tekort is om de begafeniskosten te betalen, zal X bijleggen zoals op "datum" door mij gesteld. Anders beschikt hij over deze rekening die ik hem geschonken heb."

De rekening wordt niet aangeduid, noch het bedrag. De wilsbeschikking is met de hand geschreven, gedateerd en ondertekend.

Gaat het hier om een schenking buiten erfdeel? Of hoe moeten we dit bekijken?

In de daarop volgende wislbeschikking 2 staat:

"De kamer zal ontruimd worden door X. Hiermee verklaar ik dan alle stukken groot en klein volledig zijn eigendom zij, dit als steun en verzorging door Y, Z, Q, en V."

Kunnen we hier spreken dat juwelen, meubelen , ...uit deze kamer buiten erfdeel zijn?

Bedankt bij voorbaat voor jullie antwoord.

petit beurreke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 28 mei 2009 08:10

In wislbeschikking 1 stond geschreven:

"X heeft van mij een rekening gekregen met volledige volmacht die zijn eigendom is waarvoor hij aan niemand verantwoording hoeft te brengen om het bedrag. Indien er een tekort is om de begafeniskosten te betalen, zal X bijleggen zoals op "datum" door mij gesteld. Anders beschikt hij over deze rekening die ik hem geschonken heb."

De rekening wordt niet aangeduid, noch het bedrag. De wilsbeschikking is met de hand geschreven, gedateerd en ondertekend.

Gaat het hier om een schenking buiten erfdeel? Of hoe moeten we dit bekijken?

In de daarop volgende wislbeschikking 2 staat:

"De kamer zal ontruimd worden door X. Hiermee verklaar ik dan alle stukken groot en klein volledig zijn eigendom zij, dit als steun en verzorging door Y, Z, Q, en V."

Kunnen we hier spreken dat juwelen, meubelen , ...uit deze kamer buiten erfdeel zijn?

Bedankt bij voorbaat voor jullie antwoord.

petit beurreke
op wiens naam staat die rekening? en wanneer is die wilsbeschikking opgemaakt (hoeveel tijd voor overlijden?)

petit beurreke
Topic Starter

#3 , 29 mei 2009 13:47

De naam van de titularis, noch rekeningnummer, noch het bedrag werden vermeld in de wilsbeschikking. De wilsbeschikking werd geschreven 7,5 jaar voor moeders overlijden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”