Borgstelling - schenking

Nick005
Topic Starter
Berichten: 2

Borgstelling - schenking

#1 , 08 okt 2018 20:30

Beste,

Vervelende kwestie:
Destijds heb ik mij borg gesteld voor m'n vader bij opname in het rusthuis.
M'n 2 zussen hebben dit niet willen doen. Ondanks dat 1 van de 2 een volmacht heeft over de rekeningen van m'n ouders.

Onlangs is m'n moeder te komen overlijden.
Hierdoor werden alle rekeningen geblokkeerd en is boven water gekomen dat de zus met volmacht zichzelf 'een schenking' gedaan heeft van een aanzienlijk bedrag (+/- 60k). Kan dit ongedaan gemaakt worden? Of is dit definitief door de volmacht? M'n vader heeft hier geen weet van.

De schrik zit er in dat (wanneer de rekeningen terug beschikbaar zijn) de rest ook 'geplunderd' wordt.

Concreet:
Kan ik de borgstelling stopzetten?
Welke stappen kan ik ondernemen omtrent de 'schenking' waar niemand van af wist?
Wat zijn de mogelijkheden om een volmacht te stoppen? M'n vader leeft nog, dus waarschijnlijk via die piste?

Alvast bedankt voor jullie tijd.


Met vriendelijke groeten,
Nick.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 20 okt 2018 23:12

Via notaris alles laten nagaan - opvragen bankafschriften tot beginmoment volmacht of zelfs tot 10 jaar.
Vader volmacht direct laten intrekken.
Indien te erg en of geen overeenkomst schenking kan vb terug in vermogen gestoken worden als er voldoende gelden zijn - advocaat onder de arm nemen best met de andere erfgenamen samen.

Borgstelling is weer iets anders.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”