Aangifte nalatenschap

Maro
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap

#1 , 17 okt 2018 11:27

Mijn vader is 16 jaar geleden gestorven. Enkele jaren daarna heb ik het huis met de grond met voorbehoud van het vruchtgebruik gekocht van mijn moeder. Mijn broers en zussen hebben de notariële akte mee ondertekend en daarmee verklaard af te zien van "elke vordering tot toerekening of inbreng …".
Een maand geleden is mijn moeder gestorven. Als ik het goed heb, betekent dat dat het vruchtgebruik nu uitdooft en de volle eigendom naar mij komt.
Mijn vraag is nu of ik in de aangifte van nalatenschap onder de rubriek eigen vermogen iets moet invullen bij 'beschrijving en raming van de onroerende goederen' en desgevallend wat dan wel. Een tweede vraag is: "Wat wordt bedoeld met 'bron van het vruchtgebruik' in de rubriek 'uitdoving of overgang van vruchtgebruik'?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 okt 2018 15:54

U moet niets vermelden onder de rubriek 'onroerende goederen'. U moet in de rubriek 'uitdoving van vruchtgebruik' vermelden dat het vruchtgebruik op de woning, gelegen ……, is over gegaan op de blote eigendom bij (uw naam).
Dit kost u niets. Hierdoor wordt u genotuleerd als volle eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 19:36

De bron van het vruchtgebruik is het overlijden van uw vader. Vermeld zijn naam, overlijdensdatum en "erfenis".

Reclame

Maro
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 10:19

Dankuwel voor de reacties. Ik ben er goed mee geholpen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”