Het huis schenken in twee of drie keer kan gerust. Op die manier word jij mede-eigenaar, in onverdeeldheid met uw moeder.
Een schenking van 50 % van de woning voor een waarde van 150.000 € geeft een schenkingsrecht van max. 7%. Dat is minder dan de successierechten en minder dan de registratierechten van 10 % bij aankoop. Deze verrichting kan je drie jaar later herhalen.
Op die manier moet het mogelijk zijn dat jullie samen een lening bekomen.
Als jijzelf ook niet getrouwd bent en niet van plan bent om te trouwen , kan je misschien eens nadenken om wettelijk te gaan samenwonen met je moeder, door jullie als dusdanig te laten registreren op het gemeentehuis.
Informeer U voor uw concrete situatie bij een notaris.
Ik had daar ook al over gelezen dat je dat kan in bepaalde schijven en was al bij een notaris geweest maar die raadde dit af omdat je dan elke keer aktekosten en notaris moet betalen en hij zei dat daarvoor het huis te weinig in waarde was (250000euro)? Ik vond dit wel raar en wilde wel eens naar een andere notaris stappen voor informatie.
Ik ben inderdaad niet getrouwd en niet van plan om te trouwen maar heb wel 2 kinderen maar op mijn naam(bewust alleenstaande moeder). Is dit dan ook veel voordeliger voor ons om wettelijk samen te wonen?