schenkingsrecht

peeterwe
Topic Starter

schenkingsrecht

#1 , 13 mei 2009 19:29

De situatie is als volgt, mijn moeder bezit een huis en is niet getrouwd en ik ben enig kind. Nu zouden we samen in dat huis willen gaan wonen maar het is in zeer slechte staat en er zouden renovatiewerken aan moeten gebeuren. Ik zou daarvoor een lening willen doen maar omdat het huis mijn eigendom niet is zou mijn moeder het huis willen schenken zodat ik een renovatielening kan krijgen. Het schenkingsrecht dat we hierop zouden moeten betalen is redelijk veel, zijn er nog andere manieren om hierop een oplossing te bieden? Kan ik bv de helft van het huis zogezegd kopen en hiervoor lenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mei 2009 19:57

Het huis schenken in twee of drie keer kan gerust. Op die manier word jij mede-eigenaar, in onverdeeldheid met uw moeder.
Een schenking van 50 % van de woning voor een waarde van 150.000 € geeft een schenkingsrecht van max. 7%. Dat is minder dan de successierechten en minder dan de registratierechten van 10 % bij aankoop. Deze verrichting kan je drie jaar later herhalen.
Op die manier moet het mogelijk zijn dat jullie samen een lening bekomen.
Als jijzelf ook niet getrouwd bent en niet van plan bent om te trouwen , kan je misschien eens nadenken om wettelijk te gaan samenwonen met je moeder, door jullie als dusdanig te laten registreren op het gemeentehuis.
Informeer U voor uw concrete situatie bij een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peeterwe
Topic Starter

#3 , 13 mei 2009 20:07

Het huis schenken in twee of drie keer kan gerust. Op die manier word jij mede-eigenaar, in onverdeeldheid met uw moeder.
Een schenking van 50 % van de woning voor een waarde van 150.000 € geeft een schenkingsrecht van max. 7%. Dat is minder dan de successierechten en minder dan de registratierechten van 10 % bij aankoop. Deze verrichting kan je drie jaar later herhalen.
Op die manier moet het mogelijk zijn dat jullie samen een lening bekomen.
Als jijzelf ook niet getrouwd bent en niet van plan bent om te trouwen , kan je misschien eens nadenken om wettelijk te gaan samenwonen met je moeder, door jullie als dusdanig te laten registreren op het gemeentehuis.
Informeer U voor uw concrete situatie bij een notaris.
Ik had daar ook al over gelezen dat je dat kan in bepaalde schijven en was al bij een notaris geweest maar die raadde dit af omdat je dan elke keer aktekosten en notaris moet betalen en hij zei dat daarvoor het huis te weinig in waarde was (250000euro)? Ik vond dit wel raar en wilde wel eens naar een andere notaris stappen voor informatie.
Ik ben inderdaad niet getrouwd en niet van plan om te trouwen maar heb wel 2 kinderen maar op mijn naam(bewust alleenstaande moeder). Is dit dan ook veel voordeliger voor ons om wettelijk samen te wonen?

Reclame

wanton

#4 , 14 mei 2009 13:16

Je moeder doet een schenking van 50 % van de woning of vb. een waarde van 150.000 €. De schenkingsrechten bedragen dan 10.625 €. De rest laat je zo , en laat je in de erfenis komen. Dan bedragen de successierechten niet te veel.
Het wettelijk samenwonen met je moeder is zeker niet verplicht. Maar als jullie samen een lening zouden aangaan voor de renovatie , kan het fiscaal een voordeel geven door de leningaftrek te optimaliseren. Een sluitend antwoord kan ik daarop niet geven. Daarvoor zijn enkele verdere info en berekeningen nodig. Het zou kunnen voordelig zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

peeterwe
Topic Starter

#5 , 19 mei 2009 17:00

Je moeder doet een schenking van 50 % van de woning of vb. een waarde van 150.000 €. De schenkingsrechten bedragen dan 10.625 €. De rest laat je zo , en laat je in de erfenis komen. Dan bedragen de successierechten niet te veel.
Het wettelijk samenwonen met je moeder is zeker niet verplicht. Maar als jullie samen een lening zouden aangaan voor de renovatie , kan het fiscaal een voordeel geven door de leningaftrek te optimaliseren. Een sluitend antwoord kan ik daarop niet geven. Daarvoor zijn enkele verdere info en berekeningen nodig. Het zou kunnen voordelig zijn.
Dank je wel hoor voor de nuttige info.
Bedankt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”