huwelijkscontract

jupiter
Topic Starter

huwelijkscontract

#1 , 17 mei 2009 11:34

paar met alleen kinderen uit vorige relatie heeft contract "algehele gemeenschap" Is aanpassing contract bij notaris mogelijk om een "gemengde levensverzekering" van een van beiden buiten de gemeenschap te brengen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2009 13:20

Een contract algehle gemeenschap bij echtpaar zonder kinderen heeft weinig zin. De kinderen erven alleen van hun eigen ouder in zulke relatie. Men zou eerder verwachten : scheiding van goederen.
Dat is mi. de voorwaarde om een levensverzekering buiten de gemeenschap te brengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jupiter
Topic Starter

#3 , 18 mei 2009 09:07

De vraag is vooral of het mogelijk is een bestaand contract "algehele gemeenschap" bij de notaris te laten wijzigen in een contract dat gemeenschap combineert met een eigen vermogen (gemengde levensverzekering) van één partner en of daar voorwaarden en/of belemmeringen aan vastzitten.

Reclame

wanton

#4 , 18 mei 2009 16:38

Dergelijke combinatie is mogelijk in het wettelijk stelsel , nog genoemd scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst.
Deze procedure gaat via een notaris. Er moet een inventaris opgemaakt worden met eventueel een herverdeling van de goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”