verzaaking erfenis

nollie
Topic Starter

verzaaking erfenis

#1 , 13 mei 2009 07:36

Had graag geweten hoe ik mijn erfdeel verwerp, moet ik hiervoor een brief schrijven en waar moet dit heen? Kan ik ook een schrijven vragen aan de weduwe dat ze mij op geen enkele wijze kan opvallen?
dit omdat ze ons gaat dagvaarden daar ze wilt dat de kinderen van haar 2de man(mijn vader) hun erfdeel laten vallen, en ik totaal geen zin heb in juridisch getouwtrek
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mei 2009 15:04

1. Om een erfenis te verwerpen moet u zich wenden tot de Rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de overledene woonde.

2. Uw stiefmoeder kan u niet verplichten af te zien van de erfenis van uw vader. Gewoonlijk is het andersom : dan moeten de kinderen procederen om hun erfenis vast te krijgen van hun stiefouder.
Spreek eens met een notaris vooraleer je iets onderneemt. Weet wel dat U nu slechts een blote eigendom erft van uw vader. Zijn vrouw bekomt het vruchtgebruik :dwz. zij mag levenslang in de gezinswoning blijven wonen. Zij mag eventueel de huur innen ; zij krijgt de intresten op de aanwezige gelden van vader. Pas als zij overlijdt , worden de kinderen volledig eigenaar van hun deel en kunnen zij dat ten gelde maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

chrisd

#3 , 13 mei 2009 20:53

Had graag geweten hoe ik mijn erfdeel verwerp, moet ik hiervoor een brief schrijven en waar moet dit heen?
Heeft TS al een schriftelijk verzoek gekregen om dat te aanvaarden en zo ja, van wie?? Zo nee, dan zal hij daartoe worden benaderd door een notaris, die opdracht heeft een lijst van erfgenamen op te stellen.

Reclame

wanton

#4 , 14 mei 2009 13:22

Heeft TS al een schriftelijk verzoek gekregen om dat te aanvaarden en zo ja, van wie?? Zo nee, dan zal hij daartoe worden benaderd door een notaris, die opdracht heeft een lijst van erfgenamen op te stellen.
Wat hier gesuggereerd wordt gebeurt uiterst zelden , en zeker niet als het een ouder is die overleden is. Een notaris zal pas optreden indien hij door de familie is aangesteld of een opdracht heeft gekregen van vb. de vrederechter. In zeer veel gevallen komt er geen notaris tussen bij een nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

chrisd

#5 , 14 mei 2009 14:42

Wat hier gesuggereerd wordt gebeurt uiterst zelden , en zeker niet als het een ouder is die overleden is. Een notaris zal pas optreden indien hij door de familie is aangesteld of een opdracht heeft gekregen van vb. de vrederechter. In zeer veel gevallen komt er geen notaris tussen bij een nalatenschap.
Weet niet beter, dan dat, althans in NL, bij overlijden bankrekeningen worden geblokkeerd en voor vrijgeven altijd een verklaring van een notaris nodig is, die een lijst van erfgenamen opstelt.
In zo'n situatie zou TS kunnen afwachten, totdat hij wordt gevraagd; begrijp, dat dit in Belgie anders geregeld is???

nollie
Topic Starter

#6 , 17 mei 2009 08:32

alvast bedankt voor de antwoorden, blijkbaar moet ik eerst bij de gemeente gaan en dan gaan tekenen bij de rechtbank van eerste aanleg
blijkbaar is dit een zeldzaam geval, maar als de vrouw mij gaat opvallen omdat mijn vader ziek was en hierdoor maar een invaliditeitsuitkerings had en zij meer inkomsten had, het app is betaald met de erfenis van haar ouders, maar het geld dat mijn vader had van de verkoop van mijn ouders huis en de spaarcenten die hij indertijd heeft meegenomen daar heb ik het raden naar, zal op zijn zekers, en als ge dan nog een notaris kent dan is mijn goesting over om hier tegen in te gaan

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”