inkorting mogelijk na 10 jaar

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

inkorting mogelijk na 10 jaar

#1 , 16 apr 2009 16:27

11 jaar geleden is mijn moeder gestorven.
Nu geeft mijn vader al het geld, kasbons,... aan mijn broer gegeven vanaf mijn moeders dood tot nu.
Kan ik nog inkorting vragen voor de nalatenschap van mijn moeder indien de periode van haar overlijden reeds 10-15 jaar geleden is.
Is er nog mogelijk om bij de bank zolang terug te gaan voor rekeninguittreksels,... ?

dank voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 16 apr 2009 19:01

Ja, dat kan je zelfs nog na 30 jaar doen.
Houd alle gegevens goed bij van effecten die je vader weggeeft. Als je vader overleden is, kan je een bankonderzoek laten uitvoeren en de inkorting aanvragen.

Indien je geen volmacht hebt over je vaders rekening, zal je voor het opvragen van rekeninguittreksels moeten wachten tot je vader overleden is.

Voor het opvragen van bankuittreksels kan je tot 10 jaar terug gaan. Vermoedelijk zal je de inkorting moeten aanvragen via gerechterlijke weg. Voldoen de uittreksels van de voorbije 10 jaar niet, dan zet het gerecht verder een speurtocht in. Voor aankoop van effecten kunnen ze zeer ver terug gaan.

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

#3 , 18 apr 2009 06:26

hallo,

dank voor het antwoord.
Het probleem is dat ik helemaal niets weet over hoeveel, wat, waar i.v.m. de kasbons. Het zijn ook bons aan toonder.
Ik weet alleen dat het veel geld betreft, maar voor de rest weet ik zelfs niet bij welke bank.
Volgens mijn broer zal er niets meer overblijven en kun je niets doen aan kasbons aan toonder, vermits ze gebruikt werden als betaalmiddel.

Is het normaal dat ik als kind bij het overlijden van mijn moeder niets gezien heb van de papieren voor de successierechten en deze nog veel minder getekend heb ?

Ook werd na mijn moeders dood haar persoonlijk spaarboekje met 1.900.000 BF leeggemaakt zonder mijn medeweten.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 18 apr 2009 10:00

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek). Moeders afstammelingen erfden DAN de blote eigendom van haar nalatenschap.

“Art.745ter...Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

U kan dit nog steeds eisen. Over het kapitaal van die gemeenschappelijke bankrekening kan ENKEL met gemeenschappelijk akkoord beschikt worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 18 apr 2009 13:17

Je kan een bankonderzoek laten uitvoeren. De effecten zijn traceerbaar.
Ongeacht of ze materieel geleverd zijn, kan je via de spaar- en zichtrekeningen én zeker via de transactierekening alles nachequen.
Van de transactierekening krijgt niemand een dagafschrift. Je kan het nummer wel aanvragen bij de bank en dan een listing ervan opvragen.
Vermits je vader nog leeft, zal je misschien nu moeten wachten tot hij zijn hoofd heeft gelegd.

Begin alleszins met een gesprek. Toon aan dat jij recht hebt op het deel van je moeder. Dit kan je nu nog opeisen.

lieve
Topic Starter
Berichten: 61
Locatie: Oost-Vlaanderen

#6 , 09 mei 2009 16:54

hallo,

dank voor de antwoorden.

Ik wil zeker nu nog geen deel opeisen van mijn moeders erfdeel.
Ik zou ook niets willen doen voor mijn vader overleden is.

Ben enkel bang dat bij zijn dood alles weggegeven zal zijn.

Is het zo dat indien een van de ouders komt te overlijden de kinderen de aangifte van de successierechten niet moeten tekenen ?

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 09 mei 2009 20:17

Dag Lieve

Voor de aangifte van de successierechten moet alle erfgenaam tekenen! Je vader heeft waarschijnlijk de aangifte gedaan, waaronder jij moest tekenen. Vermoedelijk heeft hij toen geen open spel gespeeld zoals het in veel gezinnen gebeurt en heeft hij je doen tekenen zonder inzage te geven over de échte nalatenschap van je moeder.

Ik begrijp je standpunt dat je nu niets wil opeisen van je moeders deel uit angst voor je vader, maar als ik jou was zou ik toch eens de kaarten op tafel leggen. Je hebt recht op je moeders deel!

Indien je vader nu alles al wegschenkt zal er na zijn overlijden waarschijnlijk niets meer overschieten. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt iets te kunnen achterhalen bij de bank.

Je kan naar het registratiekantoor van de SR gaan. Je vraagt een kopie op van de nalatenschap van je moeder. Deze kopies kosten je bijna niets, maar dan heb je al iets in de hand. Of die aangifte juist was, daar heb ik mijn bedenkingen bij.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”