schenking als voorschot erfenis.

ctm
Topic Starter
Berichten: 1

schenking als voorschot erfenis.

#1 , 07 mei 2009 18:32

In 1998 krijgen we een bouwgrond (geschat op 800.000BEF.) geschonken van mijn grootvader als voorschot op de erfenis van mijn vader. Als oudste dochter bouwen wij hierop onze woning. Mijn zus koopt in 2003 een bouwgrond (gekocht voor 2 500 000 Bef) voor open bebouwing. Voor het bouwen van hun woning krijgt zij 55.000 euro in contanten. Ondertussen gaat mijn broer ook een eigendom aankopen en krijgt ook hij 55.000 euro in contanten.
Hoe moet dit nu tot een correcte verdeling komen? Mijn vader wil nu ook ons 55.000 euro geven, dan onze grond laten schatten en dan zou ik mijn broer en zus hiervan 1/3 moeten betalen.
Maar: om te schatten, op welke tarieven moeten we ons baseren, degene van 1998 toen we het goed geschonken kregen, of de tarieven van nu?
De bouwgronden zijn exponentieel gestegen. Het klopt toch ook niet dat mijn halfopen bouwgrond meer waard is dat de bouwgrond voor open bebouwing van mijn zus?
Wat is hiervoor de goede oplossing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Njits
Berichten: 6

#2 , 08 mei 2009 15:51

Er is In mijn ogen een probleem. Je kan als ouder wel een schenking doen aan je kinderen als zijnde een voor schot op de erfenis. Maar als grootouder aan kleinkind en dus de rechtsvoorganger (=de vader) te passeren... dit weet ik dus niet of dit zomaar kon/kan.

In mijn ogen is dit gewoon een schenking en zal er geen rekening worden gehouden met deze grond bij het openvallen van de erfenis. Ik kan mij vergissen natuurlijk. (Erfrecht was niet mijn sterkste vak)

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat de tarieven van '98 worden gebruikt omdat toen de eigendom is overgegaan tenzij er een regeling met betrekking tot de eigendomsoverdracht in de notariële akte. Dit valt denk ik echter onder vastgoedrecht en hier heb ik geen kennis van.

Het is in principe wel mogelijk dat jouw halfopen bouwgrond meer waard is dan een open bouwgrond. Vergelijk de prijzen maar eens tussen de verschillende streken. Er is een significant prijsverschil.

Er is een klein probleem, nl de som van 55.000 euro. Er is nog een verschil in waarde van het geld in de loop van de tijd. Een euro vandaag is meer waard dan de euro morgen. Dit is echter een kwestie waar de familie zelf moet over beslissen.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 08 mei 2009 20:39

Voor het geld, het bedrag van toen.
Voor de grond, de waarde van nu.

Uw grootvader kan niet schenken aan een kleinkind als voorschot op zijn erfenis en evenmin als voorschot op de erfenis van zijn zoon.

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 mei 2009 21:12

.. dit weet ik dus niet of dit zomaar kon/kan.

. (Erfrecht was niet mijn sterkste vak)

onder vastgoedrecht en hier heb ik geen kennis van.

Er is nog een verschil in waarde van het geld in de loop van de tijdtie
??????????????????
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”